
Jimmy T.
Geplaatst op 06-03-2021Discussie: recht om te annuleren
Ik hoop dat jullie een mooi weekend hebben.?
Bij deze even een topic waar ik zelf erg naar benieuwd ben.
Hoe zit dat nou precies met als mensen een digitale cursus en/of product hebben gekocht. Dat zij het recht hebben om deze binnen 14 dagen te annuleren?
Als we even naar de normale fysieke winkels kijken; als ik kleding koop en ik knip het kaartje er af, no way dat ik nog recht heb op mijn geld terug. Tevens zijn er ook al winkels die zeggen, wij geven geen geld terug, maar je kunt wel van ons een tegoedbon krijgen.
Naar mijn inziens verkoop je binnen een digitaal product kennis/informatie. Op het moment van de cursus openen heb je figuurlijk gezegd de verpakking al opengemaakt. Hoe is dit wettelijk geregeld? Ik weet dat de koper wordt bescherm, maar hoe zit dat met de verkoper?
Ervaringen, tips, mogelijke clausules voor op de website zijn welkom. ?
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Jimmy T.
Gereageerd op 06-03-2021Ik hoop dat jullie een mooi weekend hebben.?
Bij deze even een topic waar ik zelf erg naar benieuwd ben.
Hoe zit dat nou precies met als mensen een digitale cursus en/of product hebben gekocht. Dat zij het recht hebben om deze binnen 14 dagen te annuleren?
Als we even naar de normale fysieke winkels kijken; als ik kleding koop en ik knip het kaartje er af, no way dat ik nog recht heb op mijn geld terug. Tevens zijn er ook al winkels die zeggen, wij geven geen geld terug, maar je kunt wel van ons een tegoedbon krijgen.
Naar mijn inziens verkoop je binnen een digitaal product kennis/informatie. Op het moment van de cursus openen heb je figuurlijk gezegd de verpakking al opengemaakt. Hoe is dit wettelijk geregeld? Ik weet dat de koper wordt bescherm, maar hoe zit dat met de verkoper?
Ervaringen, tips, mogelijke clausules voor op de website zijn welkom. ?
No One
Gereageerd op 06-03-2021Dat is bij iedere cursus weer anders.
Bij de ene cursus heb je 30 dagen garantie en bij de andere 14.
Wettelijk heb je (en dat staat ook altijd in de algemene voorwaarden) recht op 14 dagen garantie.
Je ziet ook vaker dat de garantie vervalt nadat je meer dan 10/15/20% van de desbetreffende cursus hebt bekeken.
Bas Vd
Gereageerd op 06-03-2021Ik weet niet hoe het bij digitale producten is, bij een dienst lijkt het me niet kunnen.
Voor fysieke producten is het verplicht minimaal 14 dagen bedenktijd te geven, waar ze het product kunnen retourneren en hun geld + verzendkosten terug moeten krijgen. Retourkosten mogen wel op eigen rekening van de klant.
Bert van den Einden
Gereageerd op 06-03-2021Verzendkosten zijn toch onderdeel van de retourkosten?
Mits het duidelijk is aangegeven voor de aankoop (niet in de algemene voorwaarden) kunnen retourkosten (waaronder ook de verzendkosten) voor rekening van de klant zijn.
Meeste shops hanteren het als een service en nemen dan ook de volledige retourkosten voor hen rekening, maar is geloof ik geen verplichting.
Marc van den Brink
Gereageerd op 06-03-2021Heel veel online producten vervalt deze garantie als er bijvoorbeeld meer dan 5 video's zijn bekeken.
Hier regelmatig refunds dus reken je zeker niet gelijk rijk ;)
Sjaak V
Gereageerd op 06-03-2021Interessante vraag, in principe geldt het herroepingsrecht ook bij diensten voor consumenten, dus als je bijvoorbeeld een hostingpakket of een telefoonabonnement bestelt, wel zijn er voor diensten andere regels zie: https://www.webwinkelkeur.nl/bedenktijd-bij-diensten-herroepingsrecht/
Voor digitale producten kwam ik dit artikel tegen: https://www.charlotteslaw.nl/hoe-werkt-ontbindingsrecht-downloadbare-producten/ Daarin staat: "De consument moet expliciet akkoord gaan met de start van de download De consument moet expliciet verklaren afstand te doen van het recht van ontbinding"
Dit zou de verkoper dus in de voorwaarden moeten hebben staan.
Martijn .
Gereageerd op 06-03-2021Je moet je reviews ook niet te rooskleurig schrijven Marc ;)
Nick van Asperen
Gereageerd op 07-03-2021Deze vraag heb ik ook gesteld aan de eigenaar van het product wat ik op mijn website promoot. En die heeft altijd een 60 dagen geld terug garantie en dan mag je het E-book (in dit voorbeeld) ook nog eens houden.
Ja je kan hem dus helemaal gratis aanschaffen als je slim bent en alle letters goed leest. Maar door deze garantie te bieden, verkopen ze uiteindelijk veel meer. Ik denk dat het meer een marketing truc is om mensen een beter gevoel te geven, omdat veel mensen bang zijn om iets op internet te kopen.
Ook omdat er op het internet veel illegale producten/diensten worden verkocht. Koop jij bijvoorbeeld zelf ergens nog schoenen terwijl je weet dat je ze niet gratis kan terugsturen of omruilen als de maat niet goed is?
Jimmy T.
Gereageerd op 07-03-2021Om even naar wat voorbeelden te kijken. Als je een boek. koopt bij de boekhandel en je leest deze uit dan hoef je het niet te proberen om deze weer terug te brengen, zodat je je geld terugkrijgt.
Misschien ook nog wel een mooie om over na te denken: Als je een consult met een arts of psycholoog hebt gehad, heb je dan ook recht op die 14 dagen? Ik kan mij nog wel herinneren dat de arts een keer de verkeerde antibiotica of creme had voorgeschreven. No. way dat ik deze kon terugbrengen en geld terugkrijgen al helemaal. niet.
Het is wel fijn om te horen wat betreft de digitale producten dat merendeel van het volk niet dit recht misbruikt. Desondanks blij ik het bijzonder vinden.