Dominique
Dominique Van Baelen
Geplaatst op 19-03-2020

Klikratio's, conversieratio's en orderwaarde

Hi,

Ik ben bezig met een business case voor mijn op te zetten affiliate site, gericht op welzijn.

Om te kunnen bepalen hoeveel traffic ik nodig heb om een bepaald inkomen te genereren, ben ik op zoek naar een gemiddelde klikratio vanaf de publisher site, conversieratio's en gem. orderwaarde. Ik besef dat veel zaken variabel zijn. Het gaat me meer om een richtlijn, zodat ik m'n business case kan bouwen.

Kunnen jullie me aan gemiddelden helpen? Thx a million!

Bas

PS in dit forum gezocht op deze onderwerpen, maar niet gevonden

Update: Thx voor de reacties, ik weet voldoende zo!

Reacties (12)
  • Bas
    Bas van Oosterhout
    Gereageerd op 19-03-2020

    Hi,

    Ik ben bezig met een business case voor mijn op te zetten affiliate site, gericht op welzijn.

    Om te kunnen bepalen hoeveel traffic ik nodig heb om een bepaald inkomen te genereren, ben ik op zoek naar een gemiddelde klikratio vanaf de publisher site, conversieratio's en gem. orderwaarde. Ik besef dat veel zaken variabel zijn. Het gaat me meer om een richtlijn, zodat ik m'n business case kan bouwen.

    Kunnen jullie me aan gemiddelden helpen? Thx a million!

    Bas

    PS in dit forum gezocht op deze onderwerpen, maar niet gevonden

    Update: Thx voor de reacties, ik weet voldoende zo!

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 19-03-2020

    Die ga je niet krijgen.

    Dit hangt van zoveel zaken af dat je nooit een goed antwoord zult krijgen.

    Wat je zou kunnen doen (maar daarmee blijft het nog maar een gok). Kijken of soort gelijke sites te koop staan en hun cijfers bekijken op bijv. flippa of sitedeals als ze daar toevallig staan met bezoekeraantallen & sales.

    Voor rest valt er vrij weinig over te zeggen.

  • Bas
    Bas van Oosterhout
    Gereageerd op 19-03-2020

    Het gaat mij om een soort richtlijn waar ik ongeveer rekening mee kan houden qua bezoek. Ik snap dat het erg variabel is en dat je het pas echt weet zodra het allemaal live staat.

    Thx in ieder geval voor het delen van deze info.

  • Bas
    Bas van Oosterhout
    Gereageerd op 19-03-2020

    Ik snap dat het van erg veel zaken afhangt. Gaat mij om een richting waar ik aan kan denken qua bezoek.

    Thx voor de tip!

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 19-03-2020

    @basvanoosterhout​, het is van enorm veel dingen afhankelijk. Allereerst zijn er vele verschillende soorten websites. Zo is de ene website een echte review website waardoor je warmere bezoekers krijgt en eerder conversie kan pakken. Aan de andere kant zijn er website die gemaakt zijn om informatie te delen met daaronder een affiliatie link. Zoals je voor kunt stellen heb je bezoekers nodig om te testen. 

    Door te testen kun je uiteindelijk leren om er zoveel mogelijk uit te halen. 

    De enige manier om zoveel mogelijk eruit te halen is door te testen, testen en testen. 

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 20-03-2020

    Het enige wat je kan doen is wat ik al zei.

    Voor de rest ga je geen richtlijn krijgen of je moet mensen kennen die toevallig in die niche zitten en vragen wat hun cijfer zijn. Maar meeste die je niet kent zullen dat niet snel geven.

    Er zijn sites die blij zijn met 1 ct per bezoeker en zijn sites die tientallen euros PER klik betalen om bezoekers te krijgen. 

    Dus wellicht kan je dat als richtlijn gebruiken 0,01 tot 40 euro per bezoeker.

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 20-03-2020

    "Om te kunnen bepalen hoeveel traffic ik nodig heb om een bepaald inkomen te genereren, ben ik op zoek naar een gemiddelde klikratio vanaf de publisher site, conversieratio's en gem."

    Laten we eens nadenken over de gegevens die je wel zou kunnen weten, met wat onderzoek van jouw kant:

    - Welke partijen kun je promoten, welke producten zijn dat en uiteindelijk; wat levert een sale jou gemiddeld op?

    - Wat voor zoekvolume zit er op de zoektermen die je hiervoor kunt inzetten die gericht zijn op sales?

    - Hoe goed ben jij mbt het optimaliseren van een pagina en daarbij behorende marketing, cta, conversiepercentage verbeteringen etc?

    Op basis daarvan kun je toch heel goed zelf een berekening maken?

    Wat je dus dient te weten is zoekvolume/traffic, CTR, Conversieratio en Gemiddelde opbrengsten per sale;

    Zoekvolume/traffic;

    Je hebt alle zoektermen bij elkaar een zoekvolume van 40,000 per maand.

    Je gaat er vanuit dat je voor alle termen op positie 3 komt; Volgens dit rapport (https://backlinko.com/google-ctr-stats) en met name dit plaatje (https://cdn-backlinko.pressidium.com/wp-content/uploads/2019/08/google-organic-ctr-breakdown-by-position-768x759.png) zie je dat je op positie 3 een gemiddeld CTR van 18,66% kan krijgen.

    Dat houdt in dat je zo'n 7,5k bezoekers per maand kunt behalen.

    Click through ratio:

    Je kunt nu per CTR (click through ratio) een tabel maken, met daaronder de kliks die je zou behalen:

    1% = 75 kliks

    2% = 150 kliks

    3% = 225 kliks

    etc

    Conversieratio:

    Nu is het volgende afhankelijk van de producten en merchants die je promoot, als ook hoe sterk de traffic is dat binnen komt en hoe goed jij het 'verkoopt'. Maar ook qua conversie kun je dan weer een tabel maken met:

    1% conversieratio op basis van 1% ctr = 1% van 75 kliks = 0,75 sales

    1% conversieratio op basis van 2% ctr = 1% van 150 kliks = 1,5 sales

    1% conversieratio op basis van 3% ctr = 1% van 225 kliks = 2,25 sales

    2% conversieratio op basis van 1% ctr = 1% van 75 kliks = 1,5 sales

    2% conversieratio op basis van 2% ctr = 1% van 150 kliks = 3 sales

    2% conversieratio op basis van 3% ctr = 1% van 225 kliks = 4,5 sales

    Gemiddelde opbrengsten per sale:

    Stel je hebt 1 verkoper, waarbij jij 5% commissie krijgt. Alle productprijzen tel je bijelkaar op en deel je door het aantal (10000 euro totaal, 100 producten, 100 euro gemiddelde prijs). Bij deze verkoper pak je dus gemiddeld 5 euro gemiddelde commissie.

    Bij verkoper 2 is dit (20000 euro totaal, 150 producten, 133 euro gemiddelde prijs) oftewel 6,67 gemiddelde commissie.

    Dit doe je per verkoper. Dan krijg je dus een lijstje met daarin de gemiddelde commissies, in dit geval 6,67 en 5. Het gemiddelde hiervan in totaal is 5,83 euro. Dat is je gemiddelde commissieprijs per sale voor alle verkopers.

    Pas je nu je tabel aan dan weet je dus:

    Traffic - CTR - Conversieratio - Gemiddelde commissie

    Hartstikke leuk voor een businesscase, maar ik kan je vertellen dat je uiteindelijk bedrogen uitkomt. Want; je komt niet zomaar voor al die zoektermen op positie 1, 2 of 3. Daarnaast zul je ook voor heel veel andere zoektermen nog gaan scoren (als je het goed doet) en zul je wellicht op positie 4 meer traffic krijgen dan op positie 3. Ook je CTR verschilt enorm per dag wellicht zelfs, afhankelijk van type traffic, het weer, of de pleuris (corona) uitbreekt, of men hun loon heeft gekregen etc. Je conversiepercentage kan ook enorm verschillen, want ineens heeft de adverteerder een groot telefoonnummer op de site gezet (tot ziens conversie) of stopt een adverteerder, of wil men wel lezen maar niet kopen omdat ze hun loon nog niet hebben etc. Zelfs de gemiddelde opbrengsten per sale kunnen enorm veranderen. Je kunt ineens hoog scoren voor een product met een vele hogere of lagere commissieprijs, dat verandert gelijk het gemiddelde!

    Zoals je ziet is er niets zo veranderlijk als het weer, maar affiliate marketing komt aardig in de buurt. We zijn afhankelijk van zoveel verschillende factoren, dat ons werk ook nooit ophoudt en we nooit 'zeker' kunnen zijn. Dat maakt het echter ook weer het mooiste beroep van de wereld (in mijn ogen). Want hoe tof is het om per pagina of zelfs per product te gaan testen om de bovenstaande cijfers te verbeteren en daardoor een hogere winst te behalen?

    Ik hoop dat ik je hiermee heb leren inzien dat er nogal wat komt kijken bij affiliate marketing en daarom niet geschikt is voor een businesscase, wanneer je wil gaan werken met gemiddelden.

  • Bas
    Bas van Oosterhout
    Gereageerd op 20-03-2020

    Hi Klaas,

    Bedankt voor je uitvoerige reactie, waardeer ik!

    Het gaat me er niet zozeer om om met deze info te werken, het gaat me om richtlijnen waar ik aan kan denken.

    Eens dat het pas begint als alles live staat en dat er wat bezoek komt.

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 20-03-2020

    Dan heb je het laatste niet goed gelezen; er zijn geen richtlijnen, het is té divers. 

  • Bas
    Bas van Oosterhout
    Gereageerd op 22-03-2020

    Ik heb het prima gelezen, ik herhaalde alleen m'n vraag. Verhaal is duidelijk.

  • John
    John van Aalst
    Gereageerd op 22-03-2020

    Bas,

    Ik denk dat je moet beginnen met het opzetten van je website. opduikelen van goede zoekwoorden en beginnen met content te schrijven.

    Vaak zie ik mensen meteen al in de cijfers duiken zonder dat ze een degelijke platform hebben van waaruit ze kunnen gaan bouwen!

    In mijn beleving loop je te ver op de zaken vooruit.

    Zelf zit ik ook met 2 sites (met 1 been in het "welzijnswezen") 

    De concurrentie is moordend waardoor je nauwelijks vooraf een strategie kunt bepalen waaraan je je kunt vasthouden.

    Regelmatig stuur ik mijn hele site (lees . . . artikelen) bij, afgaande op sales, onderbuikgevoel en campagnes die opeens besluiten om ermee te stoppen. Door nieuwe campagnes toe te voegen veranderd mijn hele opzet.

    En deze manier werkt, zo blijkt.

    Constant bijsturen en acteren op het geen je om je heen ziet gebeuren.

  • Bas
    Bas van Oosterhout
    Gereageerd op 22-03-2020

    Thx voor de reactie John.

    Ik moet ook gewoon aan de slag, eens. Ben nu bezig met het zoekwoordenonderzoek.