Marc
Marc van den Brink
Geplaatst op 10-01-2021

Wie krijgt de commissie?

Wat gebeurd er als er iemand 2 keer op dezelfde affiliate link klikt?

Gaat de commissie dan naar de concurrentie of ...?

Reacties (9)
  • senne
    senne ciers
    Gereageerd op 10-01-2021

    Wat gebeurd er als er iemand 2 keer op dezelfde affiliate link klikt?

    Gaat de commissie dan naar de concurrentie of ...?

  • senne
    senne ciers
    Gereageerd op 10-01-2021

    1 keer bij mij en de volgende dag bij de concurrentie bedoel ik. ?

  • Boyd
    Boyd van Dongen
    Gereageerd op 10-01-2021

    Dat ligt aan het attributiemodel dat gehanteerd wordt door de adverteerder. Als het last click is, krijgt jouw concurrent de commissie en als het first click is krijg jij de commissie.

    Dit verschilt wel per adverteerder.

  • Martijn
    Martijn .
    Gereageerd op 10-01-2021

    En soms mag je de commissie delen met een andere Publisher.

  • Matt
    Matt T
    Gereageerd op 11-01-2021

    Ligt aan de adverteerder en het affiliate netwerk. Soms krijgt alleen de laatste de gehele commissie, soms wordt de commissie verdeeld.

  • Marc
    Marc van den Brink
    Gereageerd op 11-01-2021

    Paypro is eigenlijk altijd last click. En veel plug en Pay aanbieders hebben ook first click.

    Ik ben zelf het meeste van last click, dat verdien je het ook echt naar mijn mening. 

    Nu kan iemand met first click je cookie op 1 of andere manier hebben afgepakt en dan kan je review nog zo goed zijn, iemand anders krijgt dan gewoon de commissie. 

  • Boyd
    Boyd van Dongen
    Gereageerd op 11-01-2021

    Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want ook voor last click kan je een cookie 'stelen'. Denk dan aan mensen bijvoorbeeld die tijdens de checkout nog even snel een kortingskode gaan zoeken via Google. 

    Daarnaast is de klantreis bij iedereen anders + het is juist voor duurdere producten lastiger om meteen last click te converteren vanuit een affiliate kanaal, of je moet een hele sterke vergelijker hebben ofzo.

    Waarom ben jij belangrijker dan diegene die de initiele cookie gezet heeft?

  • Marc
    Marc van den Brink
    Gereageerd op 11-01-2021

    Ligt eraan of ze die pagina dan openhouden ;). Hier heb ik bij 2 cursussen ook een kortingscode die hoort bij een andere website.

    Snap de vergelijking van duurdere producten lastiger niet helemaal. Al mijn reviews bevatten tegenwoordig tussen de 2000 en 3500 woorden en bevatten alle informatie die een persoon nodig heeft om een keuze te maken om het product te maken, en aan mijn commissies te zien zijn de reviews goed genoeg want heb vorige maand nog 5 producten van 999 succesvol gepromoot op 1 website. 

    Zolang je genoeg waarde bied aan je artikelen kan je van elk artikel kopers maken en zou de prijs naar mijn mening niet uit moeten maken. 

    Uiteraard is wel er wel altijd wel en uitzondering betreft cookie, maar dan heb je het ook over die 1 op 100. 

  • Boyd
    Boyd van Dongen
    Gereageerd op 11-01-2021

    Als mensen online een duur product kopen, denken ze hier langer over na. Er zijn in 99% van de gevallen meerdere kanalen nodig om iemand te overtuigen van een aankoop. Dat bedoel ik met mijn vergelijking. 

    Dat je met de juiste content van elke bezoeker een koper kan maken klopt ook niet, want dan had je een conversiepercentage van 100%.

    Ik vind last click minder geschikt, vooral bij dure producten. Juist omdat elk kanaal waarde toevoegt en mensen niet over 1 nacht ijs gaan