Perry de Ruijter
Geplaatst op 13-12-2021Hoe facturen van meerdere sites in boekhouding verwerken?
Hi! Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen. Inmiddels een klein jaartje bezig met affiliate marketing. Met de eerste website heb ik nu maandelijks zo'n 300 tot 500 euro aan commissies. Een paar maanden geleden ook een tweede website gestart. Deze doet nu nog niet zoveel, slechts 5 tot 10 euro per maand. Maar ik vind dat het nu wel tijd is om me in te schrijven bij het KvK. Dit ga ik per 1 januari 2022 doen. En ik wil daarom ook mijn boekhouding goed op orde hebben. Ik heb al gezocht op het forum naar boekhoudprogramma's, en las een aantal fijne tips. Dank daarvoor. Maar waar ik nu nog mee zit is het volgende. Van een aantal platformen, zoals Bol.com, ontvang ik nu een factuur waar commissies van allebei de websites opstaan. Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Voor degene met meerdere websites: gooien jullie alles op één hoop om het zomaar te zeggen? Of scheiden jullie toch op een bepaalde manier de inkomsten en kosten per website? Zodat je dat inzichtelijk hebt. Ben benieuwd, dankjewel alvast!
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Sanne 1
Gereageerd op 13-12-2021Hi! Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen. Inmiddels een klein jaartje bezig met affiliate marketing. Met de eerste website heb ik nu maandelijks zo'n 300 tot 500 euro aan commissies. Een paar maanden geleden ook een tweede website gestart. Deze doet nu nog niet zoveel, slechts 5 tot 10 euro per maand. Maar ik vind dat het nu wel tijd is om me in te schrijven bij het KvK. Dit ga ik per 1 januari 2022 doen. En ik wil daarom ook mijn boekhouding goed op orde hebben. Ik heb al gezocht op het forum naar boekhoudprogramma's, en las een aantal fijne tips. Dank daarvoor. Maar waar ik nu nog mee zit is het volgende. Van een aantal platformen, zoals Bol.com, ontvang ik nu een factuur waar commissies van allebei de websites opstaan. Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Voor degene met meerdere websites: gooien jullie alles op één hoop om het zomaar te zeggen? Of scheiden jullie toch op een bepaalde manier de inkomsten en kosten per website? Zodat je dat inzichtelijk hebt. Ben benieuwd, dankjewel alvast!
Bas Vd
Gereageerd op 14-12-2021In je boekhouding boek je gewoon de facturen in.
Ik heb losse excel/google sheets gemaakt waar ik alles per site track.
Sieto vd Admin
Gereageerd op 14-12-2021als je nog niet bent ingeschreven dan is al je inkomen uit websites 'overig inkomen' bij de aangifte IB. Maakt dan niet zoveel uit van welke site het inkomen afkomstig is.
Als je wel bent ingeschreven maakt het voor de belasting nog steeds niet uit. Wel voor je eigen inzicht in je bedrijfsvoering. Ik zou persoonlijk dat inzicht alleen niet uit je boekhouding halen, maar bijhouden in een excel-sheet.
Sanne 1
Gereageerd op 14-12-2021Helder! Ik dacht ook al dat ik het zo zou moeten doen. Dan maak ik nog even een aparte excel sheet waarin het per site ga bijhouden. Dank je!
Sanne 1
Gereageerd op 14-12-2021Het is vooral voor mijn eigen inzicht inderdaad. Ik dacht misschien kun je dat ook nog in een boekhoudprogramma. Maar dan maak ik nog gewoon een apart excel-sheet waarin ik dat bijhoud. Dank je voor je reactie!