
Alaric Vonk
Geplaatst op 22-11-2016Hoe zit dat nu met de ACM en het vullen van een mailinglijst?
Volgens de ACM moet een persoon expliciet toestemming geven voor het gebruik van zijn emailadres in nieuwsbrieven.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/internet/regels-voor-verzenders-van-e-mailberichten/
Met een vinkje of zo, of een bevestigingsmail dat je toch echt die nieuwsbrief wil ontvangen.
Maar, dit zie ik bijna niemand zo specifiek doen.
Het gaat meestal zo:
- Hé leuk dat je er bent! Download hier mijn gratis eBook!
- Click
- Pop-up: Vul hier even je naam en mailadres in en dan stuur ik je hoe je dit eBook kunt bemachtigen!
- Naam en mail ingevuld - OK
- Mailtje: Hoi! Dank voor je interesse in dit geweldige eBook! Download hier!
- Click - download
En vervolgens komt er dan wekelijks een mailtje binnen.
Geweldig dat dit zo werkt.
Maar.. tsja, kan dit?
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Arvid Kuipers
Gereageerd op 22-11-2016Volgens de ACM moet een persoon expliciet toestemming geven voor het gebruik van zijn emailadres in nieuwsbrieven.
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/internet/regels-voor-verzenders-van-e-mailberichten/
Met een vinkje of zo, of een bevestigingsmail dat je toch echt die nieuwsbrief wil ontvangen.
Maar, dit zie ik bijna niemand zo specifiek doen.
Het gaat meestal zo:
- Hé leuk dat je er bent! Download hier mijn gratis eBook!
- Click
- Pop-up: Vul hier even je naam en mailadres in en dan stuur ik je hoe je dit eBook kunt bemachtigen!
- Naam en mail ingevuld - OK
- Mailtje: Hoi! Dank voor je interesse in dit geweldige eBook! Download hier!
- Click - download
En vervolgens komt er dan wekelijks een mailtje binnen.
Geweldig dat dit zo werkt.
Maar.. tsja, kan dit?
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 22-11-2016Kunnen doet het zeker!
Een double opt-in is naar mijn weten nog steeds niet verplicht in Nederland.
Als je er maar voor zorgt dat er onder elke mail een afmeld-link is, maar dat kan tegenwoordig niet meer anders, omdat die er altijd in blijft staan als je via bekende email marketing software mailt.
Tjalling -
Gereageerd op 22-11-2016Wat Jacko zegt!
En bij single opt-in wordt die toestemming dus al gegeven bij het afgeven van naam + e-mail.
Ik gebruik zelf Mailchimp als e-mail provider. Zij verplichten een dubbele opt-in wel.
Gelukkig kunnen er in LeadPages mooie thankyou-pages worden gemaakt :)
Zie afbeelding.
Arvid Kuipers
Gereageerd op 22-11-2016Hoi @jackomeijaard :-)
Ja, maar..
In zo'n eerste opt-in wordt dan toch vaak alleen gezegd zoiets als:
'geef me je mailadres, dan stuur ik je de download informatie.'
Nergens een vermelding van een aanmelding op een nieuwsbrief.
En dat is het dan. Die eerste mail is de eerste van velen, totdat je je afmeldt.
Dat is dan toch een opt-in voor de download en niet voor de nieuwsbrief?
Of is het een kwestie van ruime interpretatie?
Arvid Kuipers
Gereageerd op 22-11-2016Thanks @tjallings :-)
Die afbeelding lijkt op een bevestiging in het eerste mailtje dat iemand dan krijgt. Daarin staat nog net 'klik hier om uw aanmeldging voor on...' ('..ze nieuwsbrief') gok ik.
Zoiets van:
'Bijna klaar! Bevestig je aanmelding voor onze nieuwsbrief even door HIER te klikken en je krijgt direct de downloadlink!'
Heb ik dat goed?
Dat lijkt me dan precies volgens wat de ACM voorschrijft.
De gebruiker kiest bewust voor aanmelding en je kunt het achteraf nog aantonen ook.
Tjalling -
Gereageerd op 22-11-2016@arvidkuipers
Klopt. dit is een dubbele opt-in.
Maar zoals eerder genoemd is dit niet verplicht in Nederland.
Bij een single opt-in kun je het 'volgens de regels' oplossen door onderaan elke mail nog een extra zin op te nemen. 'Je ontvangt deze e-mail omdat je staat ingeschreven op de e-mail lijst van 'website-X' ' + daarna de mogelijkheid tot uitschrijven.
Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een boete heeft gehad voor het verkeerd instellen hiervan, dus je hoeft je er niet zo druk om te maken.
Daarnaast zou je de term 'nieuwsbrief' nooit moeten gebruiken. Mensen zitten niet te wachten op een nieuwsbrief. Denk juist vanuit het perspectief van jouw potentiële klant. Focus hierbij op voordelen en oplossingen.
Arvid Kuipers
Gereageerd op 22-11-2016Thanks @tjallings :-)
Dat brengt me weer wat verder :-)
Een fijne avond
Leendert Nauta
Gereageerd op 23-11-2016@arvidkuipers snapt 'm en gaat nu een hele mooie autoresponder serie schrijven!
Vertel de bezoekers precies wat ze moeten doen (en waarom) en ze zullen je volgen, een double optin werkt prima, daarna is het de kunst om goede mails te maken en te blijven verkopen aan de lijst.
Arvid Kuipers
Gereageerd op 23-11-2016:-) Komt die copywriter training mooi van pas :-)
Thanks @leendertnauta :-)
Alaric Vonk
Gereageerd op 23-11-2016Interessant stukje van Frankwatching.
Mijn advies is ook: gebruik gewoon double opt-in, ook al is het NOG niet wettelijk verplicht. Hier kan je namelijk op wachten tot het verplicht gaat worden.
https://www.frankwatching.com/archive/2016/03/07/e-mailmarketing-zo-ben-je-voorbereid-op-double-opt-in/
Meer marketeers = meer nieuwsbrieven = meer spammers (niet degene hier natuurlijk ;-) ) = strengere controle = strengere wetgeving. >>>> double opt-in verplicht. Heb je dat niet op je huidige maillijst? Dan kan dat wel eens een probleempje worden... beter het zeker voor het onzekere lijkt mij. Je maillijst moet over 1/2/3 jaar ook nog wat waard zijn.
Tjalling -
Gereageerd op 23-11-2016Mooi wat je zegt ja. Het hebben van een lange termijn visie geldt voor heel veel aspecten van internet marketing!
Nog een reden waarom ik wél double-opt in gebruik: de kwaliteit van je lijst wordt verhoogd. Mensen die de moeite niet willen nemen om te bevestigen staan ook niet 'echt' te springen om jouw gratis leadmagnet te ontvangen.
Arvid Kuipers
Gereageerd op 24-11-2016Bedankt en goedemorgen @alaricvonk. Een helder artikel inderdaad.
Mooie site ook, veel informatie.
Fijne dag,
Arvid