Jacko
Jacko Meijaard Admin
Geplaatst op 22-12-2022

[ Update ] Nieuwe betaalpagina Marketheme

Iets later dan gepland, maar hier is mijn update bericht dan toch. Wanneer je de podcast van gisteren al geluisterd hebt dan heb je het al gehoord (https://soundcloud.com/user-900598745/marketalk-43-jaarterugblik-2022 ), maar hier even voor de volledigheid in wat meer detail wat deze update nu precies betekend.

Om alle bestellingen, incasso's, afschrijvingen etc te beheren maken we voor Marketheme gebruik van een zogenaamde Payment Provider. Om abonnementen te realiseren (automatische afschrijvingen etc) maakten we gebruik van een externe dienst welke met een API koppeling aan Marketheme verbonden was.

Deze koppeling zorgt er voor dat jij als klant na betaling direct je Marketheme logingegevens krijgt, maar ook bij afmelding je website wordt verwijderd en dat soort zaken.

Een behoorlijk belangrijk proces en fundamenteel stukje functionaliteit dus. Iets waar je niet aan wil zitten zolang het werkt.

Helaas kreeg ik begin dit jaar ten oren dat de externe dienst waar we gebruik van maken zijn deuren sluit en begin volgend jaar definitief gaat stoppen met het dienstverband. Dit betekend dat ik per direct op zoek moest gaan naar een vervangend alternatief.

Helaas was de huidige partij (wat een dochter-onderneming van die grote Payment Provider (ik wil hier de naam niet open noemen) niet bereid om écht mee te denken in een passende oplossing. Het alternatief dat zij mij hadden aangedragen was namelijk een internationale partij. 

Persoonlijk voelde dit om verschillende redenen niet goed en ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Dit alternatief is op Nederlandse bodem gevonden en het beginnen van het realiseren van de nieuwe koppeling was een feit.

Nu maanden later is onze betaalpagina aangepast en worden klanten in ons nieuwe abonnementenbeheer ontvangen. 

Jullie merken hier als klant helemaal niks van, maar dat is nu ook precies waar de uitdaging lag. Zie het als het verhuizen van een bestaand huis, naar een nieuwe plek, terwijl de bewoners nog rustig hun ding aan het doen zijn in huis.

Al met al ben ik heel erg blij dat deze update zo goed is verlopen en biedt het op langer termijn weer mogelijkheden. 

Zoals ik al zei merken jullie als bestaande abonnees weinig tot niks van deze verandering, maar vind ik het wel belangrijk om deze verandering met jullie te delen, omdat deze grote impact in de ontwikkeling van Marketheme heeft gehad.

Reacties (1)
  • Léon
    Léon Gotjé
    Gereageerd op 22-12-2022

    Iets later dan gepland, maar hier is mijn update bericht dan toch. Wanneer je de podcast van gisteren al geluisterd hebt dan heb je het al gehoord (https://soundcloud.com/user-900598745/marketalk-43-jaarterugblik-2022 ), maar hier even voor de volledigheid in wat meer detail wat deze update nu precies betekend.

    Om alle bestellingen, incasso's, afschrijvingen etc te beheren maken we voor Marketheme gebruik van een zogenaamde Payment Provider. Om abonnementen te realiseren (automatische afschrijvingen etc) maakten we gebruik van een externe dienst welke met een API koppeling aan Marketheme verbonden was.

    Deze koppeling zorgt er voor dat jij als klant na betaling direct je Marketheme logingegevens krijgt, maar ook bij afmelding je website wordt verwijderd en dat soort zaken.

    Een behoorlijk belangrijk proces en fundamenteel stukje functionaliteit dus. Iets waar je niet aan wil zitten zolang het werkt.

    Helaas kreeg ik begin dit jaar ten oren dat de externe dienst waar we gebruik van maken zijn deuren sluit en begin volgend jaar definitief gaat stoppen met het dienstverband. Dit betekend dat ik per direct op zoek moest gaan naar een vervangend alternatief.

    Helaas was de huidige partij (wat een dochter-onderneming van die grote Payment Provider (ik wil hier de naam niet open noemen) niet bereid om écht mee te denken in een passende oplossing. Het alternatief dat zij mij hadden aangedragen was namelijk een internationale partij. 

    Persoonlijk voelde dit om verschillende redenen niet goed en ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Dit alternatief is op Nederlandse bodem gevonden en het beginnen van het realiseren van de nieuwe koppeling was een feit.

    Nu maanden later is onze betaalpagina aangepast en worden klanten in ons nieuwe abonnementenbeheer ontvangen. 

    Jullie merken hier als klant helemaal niks van, maar dat is nu ook precies waar de uitdaging lag. Zie het als het verhuizen van een bestaand huis, naar een nieuwe plek, terwijl de bewoners nog rustig hun ding aan het doen zijn in huis.

    Al met al ben ik heel erg blij dat deze update zo goed is verlopen en biedt het op langer termijn weer mogelijkheden. 

    Zoals ik al zei merken jullie als bestaande abonnees weinig tot niks van deze verandering, maar vind ik het wel belangrijk om deze verandering met jullie te delen, omdat deze grote impact in de ontwikkeling van Marketheme heeft gehad.