John
John van Aalst
Geplaatst op 06-01-2020

1500 woorden, persé nodig?

Ik lees overal dat je artikelen moet schrijven van om en nabij de 1500 woorden die (uiteraard) hout snijden en inhoudelijk over een meerwaarde moeten beschikken.

Ook Jacko geeft dit aan.

Ik twijfel dan ook niet aan deze "regel".

Ook begrijp ik dat een artikel van 1300 woorden, mits het om goede content gaat, ook prima is.

Maar aangezien ik eerder op dit forum sprak over het surfgedrag van mezelf en van kennissen/vrienden/collega's heb ik wel mijn bedenkingen gekregen over de meerwaarde naar de bezoeker toe!

Ja, veel teksten met veel woorden (mits inhoudelijk goed) zullen mijn ranking in Google positief beïnvloeden maar....de bezoeker (afgaande op de +/- 100 mensen bij wie ik een onderzoek gedaan heb naar hun surfgedrag) doet er nauwelijks iets mee.

Mensen zoeken een product en liefst een leuke deal en gaan zelden door deze teksten heen zwoegen om vervolgens via de affiliate link naar de site te navigeren.

Mijn vraag:

Stel je hebt 20 teksten/artikelen van 1500 woorden elk.

OF

Je hebt 60 teksten/artikelen van 500 woorden elk.

Eventueel met deeplinks naar producten en/of deals/promoties, wat zou dit voor mijn ranking in Google betekenen?

Zou ik evengoed ranken in Google met 60 artikelen bestaande uit 500 woorden (artikelen die veel meer mensen daadwerkelijk ook zullen lezen omdat ze behapbaar zijn)!

Of zou ik beter ranken in Google met 20 artikelen bestaande uit 1500 woorden die mensen nauwelijks zullen lezen?

En vooral "waarom"?

Reacties (6)
  • John
    John van Aalst
    Gereageerd op 06-01-2020

    Ik lees overal dat je artikelen moet schrijven van om en nabij de 1500 woorden die (uiteraard) hout snijden en inhoudelijk over een meerwaarde moeten beschikken.

    Ook Jacko geeft dit aan.

    Ik twijfel dan ook niet aan deze "regel".

    Ook begrijp ik dat een artikel van 1300 woorden, mits het om goede content gaat, ook prima is.

    Maar aangezien ik eerder op dit forum sprak over het surfgedrag van mezelf en van kennissen/vrienden/collega's heb ik wel mijn bedenkingen gekregen over de meerwaarde naar de bezoeker toe!

    Ja, veel teksten met veel woorden (mits inhoudelijk goed) zullen mijn ranking in Google positief beïnvloeden maar....de bezoeker (afgaande op de +/- 100 mensen bij wie ik een onderzoek gedaan heb naar hun surfgedrag) doet er nauwelijks iets mee.

    Mensen zoeken een product en liefst een leuke deal en gaan zelden door deze teksten heen zwoegen om vervolgens via de affiliate link naar de site te navigeren.

    Mijn vraag:

    Stel je hebt 20 teksten/artikelen van 1500 woorden elk.

    OF

    Je hebt 60 teksten/artikelen van 500 woorden elk.

    Eventueel met deeplinks naar producten en/of deals/promoties, wat zou dit voor mijn ranking in Google betekenen?

    Zou ik evengoed ranken in Google met 60 artikelen bestaande uit 500 woorden (artikelen die veel meer mensen daadwerkelijk ook zullen lezen omdat ze behapbaar zijn)!

    Of zou ik beter ranken in Google met 20 artikelen bestaande uit 1500 woorden die mensen nauwelijks zullen lezen?

    En vooral "waarom"?

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 06-01-2020

    Hey John!

    Ik denk dat het een goede is om dit artikel eens te lezen > https://www.internetsuccesgids.nl/minimum-aantal-woorden-seo-blog/

  • Bert
    Bert van den Einden
    Gereageerd op 06-01-2020

    He John,

    Er is géén regel die zegt dat je met meer woorden in een artikel altijd beter rankt.

    De lengte van een artikel is afhankelijk van hoeveel je er over kunt vertellen en hoe diep je op het onderwerp in wilt gaan.

    Even ter illustratie: Ik heb artikelen van +/- 600 woorden die al meer dan een jaar in de top 3 van de zoekresultaten staan op het gewenste zoekwoord. En sommige zoekresultaten die daaronder staan bevatten het dubbele aan content. Oh ja, en dit zonder enige vorm van linkbuilding.

    Met de +1000 woorden per artikel wordt denk ik meer bedoelt dat je 'waardevolle' content plaatst en niet zomaar wat regels tekst met wat zoekwoorden.

    De inhoud en waarde van een artikel is naar mijn mening en ervaring veel belangrijker dan de lengte.

    Ook de zoekintentie moet je goed in je achterhoofd houden:

    Iemand die in google intypt: Hoe lang een ei koken?

    Dan zit deze echt niet te wachten op een artikel van 1000 woorden of meer, maar wil deze bezoeker gewoon een snel en kort antwoord op zijn vraag hebben.

  • John
    John van Aalst
    Gereageerd op 06-01-2020

    Dat bedoel ik ;-)

    Thanks voor je waardevolle reactie Bert ;-)

  • John
    John van Aalst
    Gereageerd op 07-01-2020

    Hele goede tip Jacko

    Eigenlijk bevestigde dit mijn vermoeden.

    Een tekst moet hout snijden...2000 woorden vol gewauwel helpt je geen stap verder.

    Steengoede info van 600 regels doet dit wel ;-)

    Ik ga weer verder nu, heb er zin in....

  • John
    John van Aalst
    Gereageerd op 09-01-2020

    Hoi Maaren

    Ik begrijp je insteek, ik liet ook zelf blijken dat ik een gezonde twijfel heb aan het aantal woorden dat je per artikel zou moeten schrijven! Maar jouw vergelijk is natuurlijk totaal irrelevant.

    SEO is niet zo simpel als een badkamertje verbouwen.

    Op de eerste plaats is Jacko een autoriteit op dit gebied en neem ik zijn adviezen serieus.

    Natuurlijk geeft ook hij aan dat er geen gouden regel is voor succes in relatie tot het aantal woorden.

    Het gaat om de inhoud. Maar ik begrijp wel waarom deze regel betreffende het minimale aantal woorden er is.

    Als je jezelf traint op het schrijven van lange berichten bestaande uit 1300 of 1500 woorden of meer, dan ga je automatisch meer tijd stoppen in het "vooronderzoek" van je product. Teksten schrijven is nu eenmaal een van de pilaren van AMR

    Kun je eenmaal lange teksten schrijven, dan kun je ook korte teksten schrijven, andersom werkt die regel niet!

    Daarnaast heeft Jacko zichzelf bewezen, ik nog niet . . . jij?

    Ik neem aan dat goed geschreven lange teksten altijd beter zijn voor een starter in de AMR dan wanneer jouw site al lekker heeft gescoord in Google waardoor je met regelmaat ook kortere artikelen kunt gaan schrijven zonder dat dit je ranking kost.

    Op de tweede plaats, ik (en velen met mij) zijn betrekkelijk nieuw in affiliate marketing. Je kon mij de eerste maand van alles wijsmaken.

    Ik heb het niet over websites bouwen maar teksten schrijven!

    In het topic "Website kopen: hoe, wat, waar?"

    schrijf je zelf de volgende alinea (ik citeer) 

    "Onthoud goed... NIEMAND weet hoe Google werkt omdat dit net als Coca Cola een geheim recept is... Dat mag niet eens naar buiten komen en mensen die voor Google werken tekenen daar een geheimhoudingsplicht / contract voor."

    Terwijl je hierboven in dit topic laat overkomen alsof je de wetenschap hebt dat Google (SEO) vergelijkbaar zou zijn met het plaatsen van een badkamer, laat je hier weten dat je geen idee hebt hoe het nou eigenlijk werkt!

    Voor het plaatsen van een badkamer zijn alle gegevens duidelijk aanwezig en is het de offerte en het ontwerp die uiteindelijk jouw keuze bepalen, voor de rest is alles volkomen duidelijk.

    Ranken in Google (SEO) is, zoals je zelf aangeeft de equivalent van dark matter. We weten dat het er is maar hoe het nou precies zit?