Jurren
Jurren Hof
Geplaatst op 20-05-2020

Bergbeklimmen vs Affiliate Marketing

Dag Allen,

Nog niet zo gek lang geleden heb ik een wat moeilijkere periode in mijn leven gehad. Een van de redenen voor die periode was het pijnlijke besef dat ik redelijk doelloos door het leven ging. Dus besloot ik een groot doel te stellen, iets wat totaal onhaalbaar moest zijn. Dat doel werd de Mount Everest beklimmen, met 8848 meter de hoogste berg op aarde. Begrijp goed: ik was destijds veel te zwaar, had een conditie van niks en had al spierpijn na het tillen van een kratje pils. Geen Everest-material dus. 

Enfin, lang verhaal kort: ik heb toen ontzettend veel gelezen/gekeken over het beklimmen van de Mount Everest. Ook ben ik de daad bij het woord gaan voegen. Sporten, afvallen, stoppen met roken: het werd allemaal veel makkelijker nadat ik dit idiote doel had gesteld. Juist omdat ik dat doel zo helder voor ogen had en er elke dag mee bezig was.

Vandaag vond ik toevallig een boek terug over bergbeklimmen en besloot het eens door te bladeren. En al snel zag ik dat bergbeklimmen en AM op veel fronten overeen komen. Bergbeklimmers offeren alles op voor hun droom, trainen zo veel als mogelijk, blijven in zichzelf geloven en lopen soms letterlijk langs de lijken naar de top. Bij AM is het eigenlijk precies hetzelfde: elke dag werken aan de toekomst, blijven leren en experimenteren, nooit opgeven en je niet uit het veld laten slaan door mensen die er niet in geloven. Het grootste verschil tussen bergbeklimmen (naast het fysieke gedeelte, natuurlijk) is eigenlijk dat bergbeklimmers de top kunnen zien en wij maar moeten geloven dat die er is.

Nu, een paar jaar later, is de Everest nog steeds een doel. En elke keer tijdens het hardlopen denk ik nog steeds: "gewoon doorgaan, pik. Dit is nog niks vergeleken met Everest". En dat blijft me nog altijd motiveren.

Punt is dus dat ik geloof dat je je doelen zo groot mogelijk moet maken. Maak het maar onhaalbaar. Laat mensen je maar voor gek verklaren. Maar hoe groter je doel, hoe harder je ervoor moet werken! En hoe harder je werkt, hoe eerder de eerste resultaten zich laten zien. 

Ik ben nu een maandje met AM bezig en heb al ontzettend veel geleerd. En ik denk nu tijdens het hardlopen ook wel eens na over nieuwe artikelen die ik kan schrijven, of mooie toevoegingen die ik aan al bestaande artikelen kan maken. En nog een beetje aan Everest, natuurlijk.

Geef nooit op. Dat is wat ik heb geleerd van al die mensen die de Everest beklommen hebben. Do what it takes, but do it. 

Ik weet niet of het delen van deze "wijsheid" voor iemand iets toevoegt, maar ik vond het leuk om even met jullie te delen! En hopelijk voelt iemand zich gemotiveerd om toch door te gaan!

Reacties (14)
  • Jurren
    Jurren Hof
    Gereageerd op 20-05-2020

    Dag Allen,

    Nog niet zo gek lang geleden heb ik een wat moeilijkere periode in mijn leven gehad. Een van de redenen voor die periode was het pijnlijke besef dat ik redelijk doelloos door het leven ging. Dus besloot ik een groot doel te stellen, iets wat totaal onhaalbaar moest zijn. Dat doel werd de Mount Everest beklimmen, met 8848 meter de hoogste berg op aarde. Begrijp goed: ik was destijds veel te zwaar, had een conditie van niks en had al spierpijn na het tillen van een kratje pils. Geen Everest-material dus. 

    Enfin, lang verhaal kort: ik heb toen ontzettend veel gelezen/gekeken over het beklimmen van de Mount Everest. Ook ben ik de daad bij het woord gaan voegen. Sporten, afvallen, stoppen met roken: het werd allemaal veel makkelijker nadat ik dit idiote doel had gesteld. Juist omdat ik dat doel zo helder voor ogen had en er elke dag mee bezig was.

    Vandaag vond ik toevallig een boek terug over bergbeklimmen en besloot het eens door te bladeren. En al snel zag ik dat bergbeklimmen en AM op veel fronten overeen komen. Bergbeklimmers offeren alles op voor hun droom, trainen zo veel als mogelijk, blijven in zichzelf geloven en lopen soms letterlijk langs de lijken naar de top. Bij AM is het eigenlijk precies hetzelfde: elke dag werken aan de toekomst, blijven leren en experimenteren, nooit opgeven en je niet uit het veld laten slaan door mensen die er niet in geloven. Het grootste verschil tussen bergbeklimmen (naast het fysieke gedeelte, natuurlijk) is eigenlijk dat bergbeklimmers de top kunnen zien en wij maar moeten geloven dat die er is.

    Nu, een paar jaar later, is de Everest nog steeds een doel. En elke keer tijdens het hardlopen denk ik nog steeds: "gewoon doorgaan, pik. Dit is nog niks vergeleken met Everest". En dat blijft me nog altijd motiveren.

    Punt is dus dat ik geloof dat je je doelen zo groot mogelijk moet maken. Maak het maar onhaalbaar. Laat mensen je maar voor gek verklaren. Maar hoe groter je doel, hoe harder je ervoor moet werken! En hoe harder je werkt, hoe eerder de eerste resultaten zich laten zien. 

    Ik ben nu een maandje met AM bezig en heb al ontzettend veel geleerd. En ik denk nu tijdens het hardlopen ook wel eens na over nieuwe artikelen die ik kan schrijven, of mooie toevoegingen die ik aan al bestaande artikelen kan maken. En nog een beetje aan Everest, natuurlijk.

    Geef nooit op. Dat is wat ik heb geleerd van al die mensen die de Everest beklommen hebben. Do what it takes, but do it. 

    Ik weet niet of het delen van deze "wijsheid" voor iemand iets toevoegt, maar ik vond het leuk om even met jullie te delen! En hopelijk voelt iemand zich gemotiveerd om toch door te gaan!

  • Sebastiaan
    Sebastiaan van Helden
    Gereageerd op 20-05-2020

    Wijze woorden en een hele mooie aanvulling op het forum!

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 20-05-2020

    Hi Jurren,

    er zijn inderdaad veel parallellen tussen bergsport/topsport en affiliate/business.

    Belangrijkste is denk ik ook een doel stellen. En dan stappen zetten om dat doel te halen. Als je een doel stelt en *iets* doet om dat te bereiken zul je altijd ergens in de buurt komen. En ben je in ieder geval verder dan je was.

    Nog plannen om de bergsport in de praktijk toe te passen?

    Ter motivatie: op de afbeelding sta ik op de top van de Ama Dablam in Nepal (op de achtergrond Everest)

    top ama dablam.JPG
  • Jurren
    Jurren Hof
    Gereageerd op 20-05-2020

    Precies!

    Zo, wat vet! Bijna 7 km lees ik. Dat is echt een prestatie!

    Zelf heb ik mijn zinnen gezet op de Kilimanjaro, nadat ik die berg vorig jaar een aantal dagen vanuit de verte mocht aanschouwen. Klein beginnen, dacht ik zelf:P 

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 20-05-2020

    Tof! Kili is goed te doen, als je conditie goed is. Rustig aan, pole pole. Dan kom je wel boven ?

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 20-05-2020

    "Een mooi streven is om het leven van Jordan Belfort uit the Wall of Wall Street na te streven."

    > pillen, poeder en vrouwen dus? ?

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 20-05-2020

    Berg beklimmen is altijd vet. In principe kan dit tot op zekere hoogte heel erg met affiliate marketing vergeleken worden. Het stellen van doelen en jezelf tot het uiterste drijven om die doelen te bereiken is iets wat bij beide disciplines het vetste is. 

    Hoe groter je de doelen stelt, hoe harder je bereid bent om daar voor te werken en te knokken totdat je dit succes bereikt hebt! 

    Toen ik bijvoorbeeld een aantal affiliates uit Amerika de 1 Miljoen per maand heb zien bereiken kreeg ik de kriebels. Als hun dit kunnen, waarom zouden wij dat niet kunnen dacht ik toen. Nu is het alleen een kwestie van de juiste prioriteiten stellen om dat doel ook te bereiken. 

  • Jurren
    Jurren Hof
    Gereageerd op 20-05-2020

    Precies! 

    Ik weet niet of het als woordgrap bedoeld was, maar toen ik 'tot op zekere hoogte' las, moest ik wel even lachen:P! 

    Gewoon bereid zijn om keihard door het stof te gaan!

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 20-05-2020

    Haha, een mooie benadering hoe ik deze dingen altijd bekijk is: Als het makkelijk is, dan zou iedereen het kunnen. Alleen door actie te ondernemen kun je de mijlpalen zoals het bereiken van de top van een berg behalen. Bij affiliate marketing is het alleen iets genuanceerder. 

    Je kan een doel stellen. Alleen als je het doel bereikt hebt en dan zou stoppen, dan kan de business niet groeien. Bij affiliate marketing is het een kwestie van eerst genoeg met de website verdienen en dan kan het opschalen beginnen. Hoever je hierin wilt gaan is helemaal aan jezelf. Je kunt er op een gegeven moment een LEAN business van maken of gewoon door blijven gaan omdat je het super leuk vindt om te doen. 

    Als je het leuk genoeg vindt, komt er op een gegeven moment een punt dat je de andere facetten van het ondernemen ook aan durft te pakken. Denk aan het aannemen van personeel en er een echt content bureau van te maken. 

    Op deze manier kan je eindeloos doorgroeien. Een mooie mijlpaal is het als je het eerste personeel hebt aangenomen. Maar als je een personeelslid hebt aangenomen, kan het groter groeien waardoor je meer personeel nodig hebt. Op die manier kan je altijd met je business bouwen bezig blijven. Ja, het is leuk om er goed van te kunnen leven. Alleen het groei process is hetgeen affiliate marketing enorm leuk maakt!

  • Jurren
    Jurren Hof
    Gereageerd op 20-05-2020

    Mooi gezegd! 

    Ik snap wat je bedoeld. Bij een berg is de top gewoon de top. Hoger wordt het niet. Bij AM is de top waar jij wil dat de top is. 

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 20-05-2020

    Precies, een mooi streven is het om het leven van Jordan Belfort van The Wall Off Wall Street te bereiken. Alleen als je dat hebt bereikt blijft het een mooie uitdaging om groter  te groeien. Niet dat het dan voor het geld is, maar het ondernemen en de mogelijkheden verkennen is juist de uitdaging. 

  • Boyd
    Boyd van Dongen
    Gereageerd op 20-05-2020

    Dus de ballen uit je broek werken, om vervolgens vast te komen te zitten en alles kwijt te raken? Haha

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 20-05-2020

    Het mooie van affiliate marketing is dat je alles legaal kunt doen. Dus het vastzitten overslaan 

  • Pieter
    Pieter Dijkshoorn
    Gereageerd op 20-05-2020

    Mooi verhaal Jurren!

    En een mooie vergelijking. ?