Elke
Elke Aerts
Geplaatst op 23-10-2020

Verdiepen in boekhouden

Hi all. 

Vanaf 4 November is het officieel. Nu wil ik mij alvast goed voorbereiden. 

Hoe hebben jullie in het begin de boekhouding aangepakt? Ik zag bijvoorbeeld de website: https://www.e-boekhouden.nl/.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Of is een fysieke boekhouder beter? 

Waarop letten jullie bij het inhuren / freelancen van een boekhouder of doen jullie het voornamelijk zelf?

Reacties (15)
  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 23-10-2020

    Hi all. 

    Vanaf 4 November is het officieel. Nu wil ik mij alvast goed voorbereiden. 

    Hoe hebben jullie in het begin de boekhouding aangepakt? Ik zag bijvoorbeeld de website: https://www.e-boekhouden.nl/.

    Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Of is een fysieke boekhouder beter? 

    Waarop letten jullie bij het inhuren / freelancen van een boekhouder of doen jullie het voornamelijk zelf?

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 23-10-2020

    Als je er helemaal geen verstand van hebt zou ik het uitbesteden. Je boekhouding zal in het begin ook niet veel voorstellen dus zou niet meer dan paar tientjes per maand moeten kosten. Misschien iemand in je vriendenkring die er verstand van hebt.

    Ik boek het zelf in, maar heb wel iemand die alles nog controleert mijn IB aangiftes en mijn btw aangiftes in het buitenland doet.

    Maar als ik opnieuw zou beginnen zou ik het wel direct allemaal uitbesteden. Maar vind het zelf leuk om te doen en heb zo wel heel goed inzicht in mijn cijfers.

    Gebruik zelf Acumulus is te vergelijken met e-boekhouden.

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 23-10-2020

    @bas-nl​, thanks voor het antwoord. Persoonlijk heb ik nog niet veel ervaring met boekhouden. Gelukkig heb ik op dit moment nog maar een website waardoor het makkelijker bij te houden is. 

    Aan de ene kant lijkt het mij leuk om zelf te doen, aan de andere kant heb ik het gevoel dat je fiscale voordelen uit een boekhouder kunt halen. Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken!

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 23-10-2020

    We hebben het wel vaker gehad over het 'wanneer' van je inschrijven, maar ook n.a.v. deze vraag zou ik je aanraden om je vanaf 1-jan-2021 in te schrijven. Maar volgens mij heb je je beslissing al gemaakt.

    Ik zou je verder ook aanraden om het te laten doen. Zelf heb ik wel wat kijk op cijfers en boekhouden, maar net als Bas heb ik ook hulp - ik boek m'n facturen in en iemand van de boekhouder doet elk kwartaal de BTW- en elk jaar de IB-aangifte, inc. jaarcijfers van de onderneming uiteraard.

    Kost wat, maar geeft ook heel veel rust.

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 23-10-2020

    @sieto​, de reden waarom ik mij per se nu in wil schrijven is dat ik dan een grotere kans heb dat ik in December 2022 de deur van een nieuwe woning kan openen. Gok dat het eerst nog een huurhuis is. Maar dat is een verjaardagscadeau wat ik mij zelf graag tegen die tijd wil geven.

    Als ik wacht tot 1 Januari om mijzelf in te schrijven, dan ben ik bang dat ik pas in Januari 2023 kan gaan verhuizen. Dat is voor mij een van de belangrijkste redenen waarom ik er een spoedje achter heb gezet!

    Moest eerst even het een en ander overdenken. Maar hoe eerder ik kan verhuizen, hoe beter dat voor mij is!

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 23-10-2020

    OK, als het bij jouw toekomstig hypotheekverstrekker verschil maakt als je je een onvolledig boekjaar eerder inschrijft, dan moet je dat doen.

    Maar zelfs al telt dat onvolledige boekjaar wel mee, dan heb je dit jaar zo weinig omzet dat het alsnog niks doet voor een toekomstige hypotheek.

    Als je verwacht dat je eerste huis, eind 2022/begin 2023 een huurhuis is, dan is het moment van inschrijving al helemaal niet zo relevant.

    As always: jouw overwegingen, jouw keuze - ik wens je toe dat ze op de juiste uitgangspunten gebaseerd zijn ?

  • Bert
    Bert van den Einden
    Gereageerd op 23-10-2020

    Om maar even inhoudelijk op je vraag in te gaan:

    Doe het meeste zelf maar neem wel een boekhouder in de handen voor de checks wat betreft inkomstenbelasting.

    Verder gebruik ik zelf Rompslomp en ben daar zeer tevreden over. Lekker overzichtelijk en makkelijk in gebruikt.

    E-boekhouden heb ik afgelopen week voor m'n vriendin geprobeerd. Rompslomp was geen optie omdat die geen koppeling met woocommerce hebben.

    Mijn mening: Onoverzichtelijk en een behoorlijke learningcurve.

    Als alternatief ben ik nu aan de slag gegaan met Acumulus en waarschijnlijk gaat hem dit ook worden.

    Niet duur en veel overzichtelijker en gebruiksvriendelijker dan E-boekhouden.

  • Léon
    Léon Gotjé
    Gereageerd op 23-10-2020

    Zullen we inderdaad ons best doen om reacties ontopoc te houden? Met alle respect, alle Jeffrey topic beginnen een beetje op elkaar te lijken. 

    Ik heb geleerd dat je niet overal alles vanaf moet willen weten. Boekhouden is een vak apart en iets dat er bij komt kijken op het moment dat een bedrijf begint. 

    Ik gebruik zelf Moneybird, welke mijn vriendin en ik vullen en koppelen met betalingen en facturen. Vervolgens kijkt er een boekhouder met ons mee en helpt waar nodig. 

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 23-10-2020

    @sieto​, thanks voor het antwoord. Zojuist even contact opgenomen met een makelaar om te kijken hoe hun werken. Het blijkt dat zij ongeacht voor een koop / huur huis naar de afgelopen 3 jaar kijken. Tegelijkertijd kijken ze niet van 01-01-xxxx tot 01-01-xxx maar kijken naar de datum van inschrijving!

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 23-10-2020

    All, thanks voor het antwoord. Ik ga mij in de verschillende mogelijkheden verdiepen. Bedankt voor het meedenken en @leongotje​, thanks voor het ontopic brengen van het topic!

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 23-10-2020

    Prima dan!

    Let op: een makelaar heeft niks te maken met je hypotheek. Dus het kan alsnog dat een hypotheekverstrekker er anders naar kijkt.

    Mijn ervaring is dat vooral volledige boekjaren, met voldoende omzet, er toe doen.

    Wel goed dat je er zo actief mee bezig bent ?

  • Daan
    Daan Peeters
    Gereageerd op 23-10-2020

    Ik heb van het begin dat ik met mijn bedrijf starte gekozen om dit vooral niet zelf te doen. Allemaal veels te veel werk en lastig. Nu heb ik misschien het geluk dat er een boekhoud kantoor hier om de hoek zit en me daar heb gemled voor alle boekhouding en belasting aangifte.

    Nog nooit spijt van gehad. Zo nu en dan komen er wel eens wat vragen terug van hun of slipt er iets tussen door en al die regeltjes en zaken waar je aan moet denken .. 

  • Martijn
    Martijn .
    Gereageerd op 23-10-2020

    Hoi @jeffreykeijzer​, ik ben zelf precies een jaar geleden gestart met mijn website en begon toen met https://www.e-boekhouden.nl/. Persoonlijk vind ik het heel erg onoverzichtelijk met een ouderwetse look and feel.

    Halverwege dit jaar ben ik overgestapt op Tellow en dat bevalt echt super goed. Als Publisher ontvang ik in mijn geval enkele verkoopfacturen en boek ik de kosten als inkoopfacturen. Facturen kan je gewoon importeren en vervolgens koppelen met je betalingen.

    Het kost mij weinig moeite en geeft een goed overzicht van de business.

    Per kwartaal komt er automatisch een mooi overzicht uit voor de OB wat je vervolgens bij de Belastingdienst kan invullen.

    Naast Tellow zijn er nog een paar vergelijkbare boekhoudsystemen die je ook zou kunnen gebruiken.

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 23-10-2020

    Volgens mij ook gewoon hele boekjaren, maar als ik beetje idee heb wat je nu verdiend, zal 2020 sowieso vrijwel waardeloos zijn voor een hypotheek.

    Omzet boeit verder niet, kijken naar je winst.

  • Sjaak
    Sjaak V
    Gereageerd op 23-10-2020

    Omdat ik alles zakelijk doe en niet zo heel veel verstand van boekhouden heb heb ik de boekhouding uitbesteed aan een boekhoudkantoor wat vrij dicht bij mij in de buurt zit en die ik ken, zo kan ik mij focussen op de websites. Bevalt mij prima zo.