Martijn Wezenberg
Geplaatst op 20-06-2020Ingeschreven bij de KvK, maar wat nu?
Beste Mensen
Eindelijk is het zover, heb mij ingeschreven bij de kvk, wat voelt als een enorm succes!
Echter nu zit ik wel met een raadsel en weet niet heel goed hoe ik het allemaal moet aan gaan pakken.
Zelf heb ik weinig kennis van het administratie gedeelte, en wil dit dus ook het liefst uitbesteden.
Het liefst zou ik hier zelf niks meer te doen willen hebben en heb daarvoor dus een boekhouder nodig.
Nu ben ik bij een bedrijf gekomen wat redelijk bij mij in de buurt zit en dit zou mij dan €30 per maand kosten. Nu vraag ik mij alleen af, is dit niet een beetje te weinig? Ik had hogere kosten verwacht!
Het enige wat ik niet wil is niet voor verassingen komen te staan en zoek daarom iets waar ik op kan bouwen en dat het bedrijf met mij meedenkt.
Nu zijn er zoveel boekhouders te vinden dat ik haast door de bomen het bos niet meer zie.
Hieronder vind je een link van het bedrijf waar ik van plan ben om mij aan te melden, en zou het tof vinden als iemand voor mij eens mee kan kijken of dit wel iets is wat ik ook echt nodig ben.
Mijn eerste indruk was in ieder geval goed! Alleen heb een klein beetje gevoel dat alles op afstand gebeurd en er weinig persoonlijk contact is. Ik heb ook geen flauw idee wat een normale boekhouder gemiddeld kost.
Het gaat om https://www.administratiebox.nl
Inmiddels heb ik ook een bedrijfsrekening aangevraagd en zou als goed is vd week mijn btw nummer moeten ontvangen.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor jullie hulp mensen!
En succes ieder met hun online activiteiten!
Gr Sander
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Sander Eshuis
Gereageerd op 20-06-2020Beste Mensen
Eindelijk is het zover, heb mij ingeschreven bij de kvk, wat voelt als een enorm succes!
Echter nu zit ik wel met een raadsel en weet niet heel goed hoe ik het allemaal moet aan gaan pakken.
Zelf heb ik weinig kennis van het administratie gedeelte, en wil dit dus ook het liefst uitbesteden.
Het liefst zou ik hier zelf niks meer te doen willen hebben en heb daarvoor dus een boekhouder nodig.
Nu ben ik bij een bedrijf gekomen wat redelijk bij mij in de buurt zit en dit zou mij dan €30 per maand kosten. Nu vraag ik mij alleen af, is dit niet een beetje te weinig? Ik had hogere kosten verwacht!
Het enige wat ik niet wil is niet voor verassingen komen te staan en zoek daarom iets waar ik op kan bouwen en dat het bedrijf met mij meedenkt.
Nu zijn er zoveel boekhouders te vinden dat ik haast door de bomen het bos niet meer zie.
Hieronder vind je een link van het bedrijf waar ik van plan ben om mij aan te melden, en zou het tof vinden als iemand voor mij eens mee kan kijken of dit wel iets is wat ik ook echt nodig ben.
Mijn eerste indruk was in ieder geval goed! Alleen heb een klein beetje gevoel dat alles op afstand gebeurd en er weinig persoonlijk contact is. Ik heb ook geen flauw idee wat een normale boekhouder gemiddeld kost.
Het gaat om https://www.administratiebox.nl
Inmiddels heb ik ook een bedrijfsrekening aangevraagd en zou als goed is vd week mijn btw nummer moeten ontvangen.
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt voor jullie hulp mensen!
En succes ieder met hun online activiteiten!
Gr Sander
Léon Gotjé
Gereageerd op 20-06-2020Ik zou persoonlijk lekker beginnen met een programma als Moneybird en daarna als het budget er is kijken naar een boekhouder (en denk daar niet te makkelijk over). Ik ben ondertussen 2 keer van boekhouder geswitcht en heb (sinds een maand) eindelijk een boekhoud(st)er die écht met me mee kan denken.
Gefeliciteerd met je stap trouwens!
Sander Eshuis
Gereageerd op 20-06-2020Bedankt Leon voor je reactie.
Ik heb daar eens nagekeken alleen dan heb ik nog steeds mijn twijfel of ik alles wel goed doe. Ik betaal liever iets meer zodat ik (veilig) mijn ding kan doen en niet naar een jaar een dikke aanslag aan de broek krijg.
Ik ben echt een leek qua administratie en zou dat dit dan ook het liefst uitbesteden.
Enkele vragen die ik nu al heb, hoeveel kan ik inversteren, hoeveel moet ik afdragen, wat moet ik aan de kant houden voor eventuele kosten. Als het aan mij ligt inversteer ik alles wat er op dit moment binnen komt. Naast mijn online activiteiten werk ik ook nog fulltime in de bouw, dus het geld wat ik online verdien heb ik op moment nog niet voor mijn privé leven nodig.
Ik ga mij sowieso nog even verdiepen in het programma.
Thx voor je advies!
Léon Gotjé
Gereageerd op 20-06-2020Wat dat betreft lijkt jouw situatie erg op die van mij toen ik begon. Ik deed al mijn administratie zelf en was ondertussen ook nog in loondienst. Voor de kwartaal aangiftes (die ik later ook zelf deed) en de jaarrekening was ik altijd ~50 euro per maand of 600/700 per jaar kwijt,
Toen ik nog in loondienst was, potte ik ook al mijn inkomsten uit eigen onderneming op. Dit heeft er voor gezorgd dat ik een hele gezonde spaarpot op heb gebouwd waarbij ik zakelijk niet snel voor verassingen kom te staan. Ik vind het fijner om 1000 euro te investeren in een goede tool, dan mij die extra privé te onttrekken, want het geld komt toch wel op.
Het gaf mij, begin vorig jaar, ook een hele mooie buffer om te stoppen met loondienst en vol gas in te zetten op mijn onderneming.
Die jaaraanslag ga je sowieso krijgen, daar waar wij als ondernemers pas aan het eind van het jaar berekend krijgen wat onze af te dragen belasting is.
Hoeveel kan je investeren? Dit is afhankelijk van hoeveel middelen je hebt, kan missen en wat er binnen komt uiteraard.
Hoeveel moet je afdragen? Sowieso 21% en ten minste 37,x% over je inkomen binnen belastingschijf 1. Zelf reken ik altijd 50% van de betaalde factuur als "veilig te besteden" en de andere 50% boek ik ook als zodanig over naar een spaarrekening voor afdracht (btw en belasting). Aan het einde van het jaar kom ik niet voor verassingen te staan omdat ik hier al ruim voor gereserveerd heb. De middelen die daarna over blijven kunnen weer terug naar de lopende rekening. Moneybird laat mij verder concreet zien wat de winst en dergelijke is.
PS. Als beginnend ondernemer kom je mogelijk in aanmerking voor de KOR (klein ondernemings regeling). https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling
Dit wordt vaak omschreven als "Zo hoef je geen BTW te betalen". Dit klinkt super voordelig en dat kan het ook zeker zijn, maar veel ZZP'ers gaan juist na die 3 jaar failliet omdat zij ineens 21% meer omzet moeten draaien om hetzelfde aan omzet te genereren als het jaar er voor.
Sander Eshuis
Gereageerd op 20-06-2020Thx voor je uitgebreide reactie Leon! Dit is precies wat ik ik ff nodig had, ik kreeg vaak van die vage antwoorden waar ik uiteindelijk nog steeds niet wist hoeveel ik kan inversteren en wat ik aan de kant moet leggen.
Ik had zelf al voorgenomen om 50% van mijn online activiteiten aan de kanten te leggen om niet voor verrassingen komen te staan.
Ik zal waarschijnlijk op moment nog onder kleine ondernemeningsregeling vallen, maar speel het liever op safe.
Ik ga morgen mij er wat in verdiepen want merk wel dat enige kennis toch wel handig is.
Je bent de eerste die mij eindelijk eens wat duidelijkheid kan geven daarover, want vaak krijg ik toch echt beetje wazige antwoorden.
Ik zal zeker even kijken naar mobeybird, mocht ik er toch niet uitkomen, bel ik een boekhouder om even een persoonlijke gesprek aan te gaan.
Echt super bedankt man, en wat een waardevolle forum is dit zeg!
Ik zou zeggen, nog een goed weekend wat er van over is en als ik ergens iemand bij kan helpen hoor ik het graag!
Mvg Sander Eshuis
Sander Eshuis
Gereageerd op 21-06-2020Thx Paco!
Ik ga mij vandaag eens verdiepen in de software die jullie beide voorstellen!
Mocht ik er helemaal niet uitkomen kan ik altijd nog kiezen voor een boekhouder.
Gr
a bc
Gereageerd op 21-06-2020Hoi Sander,
Gefeliciteerd!
Misschien kan ik je op weg helpen ;).
Ik kan je e.e.a. vertellen over hoe de prijzen tot stand komen. Mocht je interesse hebben, laat het me weten.
Mocht je verder willen zoeken dan:
#1: Kies een boekhoer die jou transparant kan uitleggen wat die jou kan leveren. Kies niet voor een “uurtje-factuurtje”. Vaak kan je ook een gedeelte best zelf doen, in mijn optiek zal een eerlijke boekhouder dit ook altijd tegen je vertellen. Het is dan aan jouw of je dit wel of niet zelf wilt doen. Daarnaast is het zeker verstandig om een boekhouder te zoeken die met jouw onderneming meedenkt.
#2: Bespreek van te voren verwachtingen naar elkaar uit. Een boekhouder zou jou gerichte vragen moeten stellen. Op basis hiervan zou een prijs tot stand moeten komen.
#3: 30 euro per maand is een behoorlijke concurrerende prijs. Maar om hier een oordeel over te geven naja, zie #2. Een boekhouder weet nooit exact van te voren hoeveel tijd die eigenlijk met je kwijt is. Op de ene klant winnen ze tijd en op een andere verliezen ze tijd. Het noemen van een prijs is in mijn optiek dan ook eigenlijk altijd een 'lokkertje' om leads te scoren.
#4: Ik zou zelf een boekhoudprogramma kiezen (of laat je adviseren) en vanuit daar de samenwerking aan gaan met je boekhouder. Net zoals de adviezen hierboven, begin er zelf mee. Behalve als je een (grote) achterstand hebt.
Succes!
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 22-06-2020Hele waardevolle informatie in dit topic!
Sander Eshuis
Gereageerd op 22-06-2020Zeker heel waardevol, thx iedereen!