Alaric
Alaric Vonk
Geplaatst op 17-12-2016

CRM; wat is het en wat kun je er mee?

CRM (Customer Relationship Management) is iets wat de afgelopen 10-20 jaar bijna alleen maar door de (hele) grote bedrijven gebruikt werd. Het was immers een erg duur traject, maar wel een geweldig iets. CRM is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een tool wat al lang niet meer alleen voor de grote bedrijven nuttig is. Het biedt namelijk ook steeds meer voordeel voor de kleinere bedrijven, tot aan eenmanszaken aan toe. En omdat ik weet dat op dit forum de nodige ondernemers zitten met kleine, middelgrote en misschien zelfs een groot bedrijf leek het mij nuttig om hier een (eerste) topic aan te wijden. Ook maak ik hiermee een beetje reclame, maar dat lijkt mij niet ongepast tegenover de informatie/tips die ik hiermee geef. Het gaat uiteindelijk namelijk om de boodschap en de mogelijkheden van een dergelijke toepassing en louter om 'iets te verkopen' aan jullie.

Met CRM kun je kort gezegd je relatiegegevens bijhouden. Dit kunnen klanten (bedrijven/contactpersonen) zijn, potentiële klanten, maar je kunt het natuurlijk ook prima inzetten voor persoonlijke contacten. Daarnaast zijn er (o.a.!) toevoegingen binnen CRM om offertes of facturen aan te maken, projecten op te zetten en in stappen te kunnen uitvoeren en nog handiger voor je dagelijkse dingen; taken, afspraken en calls inplannen en overzien. Hiermee kun je bijvoorbeeld je agenda (zelfs gekoppeld met Outlook/Gmail/etc.) bijhouden en je dagtaken erin kwijt, zodat je meteen kunt zien welke taken je hebt staan om te doen. Het grote voordeel daarvan; een opgeruimd hoofd en daadwerkelijk uitvoeren wat je moet uitvoeren in plaats van 'erover te denken' en 'veel aan je hoofd te hebben over alles wat je nog moet doen' en meer van zulke tijdrovende, onprettige gedachtegangen.

Het grote voordeel is, naast de punten die ik eerder noemde (opgeruimd hoofd, beter overzicht, tijdmanagement), dat je dus een eigen (zakelijke) database opbouwt met informatie waar je jaren van kunt profiteren. Weet jij nog welke potentiële klanten je de afgelopen jaren had? Of een aantal mega interessante bedrijven waar je 'later een keer' contact mee wilde opnemen? Grote kans dat je veel relatiegegevens bent verloren gedurende de jaren. En een nog grotere kans dat je dit de komende jaren ook zult meemaken, mits je daar een voorziening voor treft.

Ik ben zelf, naast de online marketing activiteiten, ook CRM Consultant en ik had weinig kennis van CRM tot de afgelopen tijd. Ik heb geleerd wat het gigantische nut is van het gebruik maken van CRM. Door dit te projecteren op een eigen eenmanszaak en mijn afgelopen 10 jaar ervaring in eenmanszaken/vof's zie ik wat ik goed had kunnen gebruiken; CRM. CRM is al lang niet meer het dure project wat je voor je bedrijf laat bouwen. Er zijn open-source oplossingen, maar hierin ondervond ik het nadeel dat je toch veel zelf moest configureren en dat kost tijd (plus je moet de kennis hebben). Sinds kort heb ik kennisgemaakt met Teamleader. Ik werk niet bij Teamleader, maar ben inmiddels wel partner van hun. En ja; dit is een stukje reclame, maar wel aanvullend op de algemene CRM kennis van hierboven.

Lees eens hoe je CRM met Teamleader kan gebruiken en doe er je voordeel mee. Ook al ben je nu 'klein', je hebt vast en zeker de ambitie om groot te worden en voorbereiding gaat je veel uren besparen in de toekomst :-)

Via mijn partner-link: http://partner.teamleader.nl/t4o


Of direct als je mij geen partner-commissie gunt: http://teamleader.nl

Reacties (7)
  • Alaric
    Alaric Vonk
    Gereageerd op 17-12-2016

    CRM (Customer Relationship Management) is iets wat de afgelopen 10-20 jaar bijna alleen maar door de (hele) grote bedrijven gebruikt werd. Het was immers een erg duur traject, maar wel een geweldig iets. CRM is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een tool wat al lang niet meer alleen voor de grote bedrijven nuttig is. Het biedt namelijk ook steeds meer voordeel voor de kleinere bedrijven, tot aan eenmanszaken aan toe. En omdat ik weet dat op dit forum de nodige ondernemers zitten met kleine, middelgrote en misschien zelfs een groot bedrijf leek het mij nuttig om hier een (eerste) topic aan te wijden. Ook maak ik hiermee een beetje reclame, maar dat lijkt mij niet ongepast tegenover de informatie/tips die ik hiermee geef. Het gaat uiteindelijk namelijk om de boodschap en de mogelijkheden van een dergelijke toepassing en louter om 'iets te verkopen' aan jullie.

    Met CRM kun je kort gezegd je relatiegegevens bijhouden. Dit kunnen klanten (bedrijven/contactpersonen) zijn, potentiële klanten, maar je kunt het natuurlijk ook prima inzetten voor persoonlijke contacten. Daarnaast zijn er (o.a.!) toevoegingen binnen CRM om offertes of facturen aan te maken, projecten op te zetten en in stappen te kunnen uitvoeren en nog handiger voor je dagelijkse dingen; taken, afspraken en calls inplannen en overzien. Hiermee kun je bijvoorbeeld je agenda (zelfs gekoppeld met Outlook/Gmail/etc.) bijhouden en je dagtaken erin kwijt, zodat je meteen kunt zien welke taken je hebt staan om te doen. Het grote voordeel daarvan; een opgeruimd hoofd en daadwerkelijk uitvoeren wat je moet uitvoeren in plaats van 'erover te denken' en 'veel aan je hoofd te hebben over alles wat je nog moet doen' en meer van zulke tijdrovende, onprettige gedachtegangen.

    Het grote voordeel is, naast de punten die ik eerder noemde (opgeruimd hoofd, beter overzicht, tijdmanagement), dat je dus een eigen (zakelijke) database opbouwt met informatie waar je jaren van kunt profiteren. Weet jij nog welke potentiële klanten je de afgelopen jaren had? Of een aantal mega interessante bedrijven waar je 'later een keer' contact mee wilde opnemen? Grote kans dat je veel relatiegegevens bent verloren gedurende de jaren. En een nog grotere kans dat je dit de komende jaren ook zult meemaken, mits je daar een voorziening voor treft.

    Ik ben zelf, naast de online marketing activiteiten, ook CRM Consultant en ik had weinig kennis van CRM tot de afgelopen tijd. Ik heb geleerd wat het gigantische nut is van het gebruik maken van CRM. Door dit te projecteren op een eigen eenmanszaak en mijn afgelopen 10 jaar ervaring in eenmanszaken/vof's zie ik wat ik goed had kunnen gebruiken; CRM. CRM is al lang niet meer het dure project wat je voor je bedrijf laat bouwen. Er zijn open-source oplossingen, maar hierin ondervond ik het nadeel dat je toch veel zelf moest configureren en dat kost tijd (plus je moet de kennis hebben). Sinds kort heb ik kennisgemaakt met Teamleader. Ik werk niet bij Teamleader, maar ben inmiddels wel partner van hun. En ja; dit is een stukje reclame, maar wel aanvullend op de algemene CRM kennis van hierboven.

    Lees eens hoe je CRM met Teamleader kan gebruiken en doe er je voordeel mee. Ook al ben je nu 'klein', je hebt vast en zeker de ambitie om groot te worden en voorbereiding gaat je veel uren besparen in de toekomst :-)

    Via mijn partner-link: http://partner.teamleader.nl/t4o


    Of direct als je mij geen partner-commissie gunt: http://teamleader.nl

  • Alaric
    Alaric Vonk
    Gereageerd op 20-12-2016

    'Leeft' CRM echt bij niemand? Met allemaal ondernemers hier? :-D

    Probeer het desnoods uit met een 14-dagen gratis demo (geen betaalgegevens vooraf nodig) om te zien wat het voor je kan betekenen.

  • Leendert
    Leendert Nauta
    Gereageerd op 21-12-2016

    Nope, komt ook omdat de afgelopen jaren steeds meer emailprogramma's (Live / Gmail) die crm taken op zich nemen. Voor de newbie affiliates in dit forum is het niet van belang.

    Offtopic, ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat we hier affiliatelinkjes gaan posten maar dat is aan @jackomeijaard.

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 21-12-2016

    Ik kijk het even aan; @alaricvonk heeft ook een 'normale' link gedeeld, dus dat is wel nice :-).

    Mocht er echt veel affiliate links geplaatst gaan worden, dan zal ik toch een aantal regels moeten opstellen ;-).

  • Alaric
    Alaric Vonk
    Gereageerd op 21-12-2016

    @leendertnauta Live/Gmail als CRM applicatie? Dan onderschat je CRM... maar thanks voor je antwoord. Voor newbie affiliates is het zeker (nog) niet van belang nee, mee eens.

    Affiliatelinkjes: idd zoals @jackomeijaard aangaf zet ik er ook een niet-affiliate link bij. Daarnaast heb ik tig affiliatelinks, en eigen websites, plugins, etc. tentoongesteld gezien op het forum onder het mom van 'mag ik je mening' of 'voordeel voor de forummember'. En aangezien ik redelijk wat uitleg geef wat niet zozeer met Teamleader te maken heeft maar met (het voordeel van) CRM an sich, was de partner-link niet zo spannend leek mij. Bij vragen/ondersteuning sta ik immers ook paraat dus dit gaat iets verder dan een 'simpel online product' aanschaffen.

  • Leendert
    Leendert Nauta
    Gereageerd op 21-12-2016

    Klopt helemaal hoor, voor mij is het ook niet een probleem. Het moet alleen geen smijt hier je affiliate link maar neer forum worden.

    De dingen die je opnoemt kunnen prima in bv office icm een mailprogramma of in een andere cloud. Persoonlijk zou ik er iig nooit voor betalen.

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 21-12-2016

    Ik gebruik trouwens Helpscout voor m'n mails en deel van de klantenservice ;-). Houdt ook geschiedenis van de afzender bij.