Robert
Robert van Dijk
Geplaatst op 29-12-2020

Google Shopping en Affliate E-commerce shop

Hoihoi!

Ik heb een affiliate e-commerce shop opgezet met producten uit een niche markt. De producten worden iedere nacht geüpdatet. Nu staat de site al een paar maanden live, maar krijg ik tot nu toe weinig bezoekers. Wellicht doordat het komt door het onderhoud van Google in indexering. Anyway, ik dacht wellicht kan ik proberen om bezoekers te verleiden naar mijn website via Google Ads > Google Shopping. Campagne draait al 2 weken en advertenties worden getoond, alleen ik merk dat het aantal bezoekers dat doorklikt en een aankoop doet bij de door mij gepromote website teleurstelt. Het kost mij momenteel meer voor de Google advertenties dan dat er binnenkomt via de affiliatie webshop.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Google Ads/Shopping en kunnen vertellen of dit een goede optie is?

Reacties (8)
  • Robert
    Robert van Dijk
    Gereageerd op 29-12-2020

    Hoihoi!

    Ik heb een affiliate e-commerce shop opgezet met producten uit een niche markt. De producten worden iedere nacht geüpdatet. Nu staat de site al een paar maanden live, maar krijg ik tot nu toe weinig bezoekers. Wellicht doordat het komt door het onderhoud van Google in indexering. Anyway, ik dacht wellicht kan ik proberen om bezoekers te verleiden naar mijn website via Google Ads > Google Shopping. Campagne draait al 2 weken en advertenties worden getoond, alleen ik merk dat het aantal bezoekers dat doorklikt en een aankoop doet bij de door mij gepromote website teleurstelt. Het kost mij momenteel meer voor de Google advertenties dan dat er binnenkomt via de affiliatie webshop.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met Google Ads/Shopping en kunnen vertellen of dit een goede optie is?

  • Boyd
    Boyd van Dongen
    Gereageerd op 29-12-2020

    Ik doe al een aantal jaar redelijk veel met Google Shopping.

    4 dingen die belangrijk zijn: de manier waarop je feed opgebouwd is, de informatie die in je feed staat, de prijzen die je hanteert en jouw onderscheidende factor.

    Of het rendabel is, ligt aan de gemiddelde commissie die je ontvangt per order/conversie en wat je gemiddeld per conversie betaald.

    Als jij 3 euro krijgt per order en je hebt 100 mensen nodig om een order te realiseren, mag je max. 3 cent cpc betalen wil het break even zijn. Dit gaat je in 95% van de gevallen niet lukken in Shopping.

    Hoeveel heb je in die 2 weken uitgegeven en hoeveel bezoekers en commissies heeft dit opgeleverd? Commissies is wat lastiger in te schatten, maar globaal?

  • Robert
    Robert van Dijk
    Gereageerd op 30-12-2020

    Ik laat de producten synchroniseren vanuit mijn Woocommerce site naar Merchant Center. Dit gaat allemaal goed en levert geen problemen op.

    Ik moet eerlijk zeggen dat voor mij Google Ads nog relatief onbekend terrein is. Hierdoor heb ik voornamelijk nu nog lopen testen met zoekcampagnes, displaycampagnes en shoppingcampagnes. Momenteel staat alleen nog een shoppingcampagne aan, ik merkte dat er teveel geld door het afvoerputje liep zonder dat het iets opleverde.

    Even wat statistieken van de afgelopen 2 weken:

    Kosten: 89 euro

    Aantal klikken op Google Ads: 748 (naar mijn website)

    Aantal klikken naar affiliate website: 386

    Aantal conversies: 23

    Opbrengst affiliate website: 78 euro

    Tijdens deze periode stond de remarketing van Google Ads nog aan. De afgelopen week heb ik deze uit gezet, maar ik merk dat daardoor het verschil nog groter is geworden.

    Statistiek afgelopen week:

    Kosten: 47 euro

    Aantal klikken op Google Ads: 404 (naar mijn website)

    Aantal klikken naar affiliate website: 160

    Aantal conversies: 3

    Opbrengst affiliate website: 16 euro

  • Boyd
    Boyd van Dongen
    Gereageerd op 30-12-2020

    3 dingen die mij meteen opvallen:

    1: je synced je producten rechtstreeks naar MC. Hierdoor neemt Google de informatie van je site over, terwijl je in shopping juist wat andere info mee wil geven. Denk hierbij aan bepaalde custom labels, wellicht een andere omschrijving of juist een andere producttitel.

    2: je verwacht met nog geen 10 euro per dag meteen rendabel te zijn, terwijl je eigenlijk niet weet hoe alles werkt. Ook dit zal een lastig verhaal worden.

    3: het correct meten van het rendement is lastig met dit soort dingen. Geef je zelf ook al aan dat je remarketing hebt onderbroken, en dat ook je conversies toen inzakte.

    Qua shopping liggen er veel kansen, als je weet hoe je dit het beste op kan bouwen qua structuur en campagne-prioriteiten.

    Check deze link even: https://www.yourfellow.nl/blog/google-shopping-handleiding/. Oud collega van mij heeft dit geschreven en legt goed uit wat een goede structuur doet

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 30-12-2020

    ---

    Even wat statistieken van de afgelopen 2 weken:

    Kosten: 89 euro

    Aantal klikken op Google Ads: 748 (naar mijn website)

    Aantal klikken naar affiliate website: 386

    Aantal conversies: 23

    Opbrengst affiliate website: 78 euro

    ---

    Veel beter kan je meestal niet starten. Dat is zowat break even.

    Maar welke shopping campagne heb je, je hebt ook smart shopping en daar kan je zelf weinig aan optimaliseren. 

    Bij de manuele wel en dan moet je aan de slag met de data die je hebt.

    Dus het excluden van producten die niet goed converteren, het toevoegen van negatieve keywords, het aanpassen van de bids.

    Heb je een postback url of pixel waarmee je conversies kan meten bij de merchants die je promoot? Want dat maakt het optimaliseren een stuk makkelijker.

    Heb je dat niet, moet je toch een manier zoeken hoe je je conversies binnen google ads krijgt. Dit kan door subids toe te voegen.

    Maar je moet niet verwachten dat je dit in 2 weken winstgevend hebt, zeker als affiliate site is het vrij lastig om google ads winstgevend te krijgen omdat je commissies een stuk lager zijn dan de merchants zelf. 

    Maar je resultaten tot nu toe voor het begin zien er wel veel belovend uit moet ik zeggen.

    " alleen ik merk dat het aantal bezoekers dat doorklikt en een aankoop doet bij de door mij gepromote website teleurstelt. "

    Aantal klikken naar affiliate website: 386

    Aantal conversies: 23

    6% conversie is echt gewoon heel goed hoor, zeker je nu je nog niks hebt geoptimaliseerd.

  • Robert
    Robert van Dijk
    Gereageerd op 30-12-2020

    Bedankt voor je reactie Boyd! :)

    Om even terug te komen op je punten:

    1. Het is toch goed om de producten op mijn website via een feed aan te bieden aan MC? Waarom zou ik hier voor een andere omschrijving of producttitel kiezen? En zo ja, wat zijn de voordelen hiervan?

    2. Uiteraard ben ik bereidt om mijn budget te verhogen, maar gezien het tot nu toe voelt alsof ik Google sponsor dacht ik het voorzichtig op te bouwen.

    3. Ik heb zojuist Remarketing weer aangezet. Hopelijk leidt tot betere resultaten.

    Bedankt voor de link, wordt gewaardeerd. Ik zal hem doornemen.

  • Robert
    Robert van Dijk
    Gereageerd op 30-12-2020

    Bedankt voor je reactie Bas!

    Ik heb niet gekozen voor een Smart Bidding strategie. Nu is er een handmatige CPC, met de optie aangevinkt 'Help het aantal conversies verhogen met 'Verbeterde CPC' en optimaliseren voor conversies.

    Voor het aanpassen van de bids per product wil ik even wachten tot ik meer data heb.

    Sinds afgelopen week heb ik via Tagmanager ingesteld dat conversies worden gemeten als de bezoeker klikt naar de affiliate website.

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 30-12-2020

    Wat is bij jou een conversie? Klik naar de webshop?