
Youri Klijn
Geplaatst op 30-09-2019mini cursus copy writing
Hoi iedereen,
ik heb me ingeschreven voor een gratis mini cursus ivm copy writing. Dit om betere teksten te leren maken. Eigenlijk houdt het gewoon in dat ik voor de komende 30 dagen, elke werkdag een mail krijg met uitleg en tips.
Ik zal deze teksten hier ook even delen, wie weet hebbeb jullie er iets aan!!!
Dag 1:
Richt je op voordelen in plaats van eigenschappen.
Dit is les één op de copywriting-school. Benadruk de voordelen in plaats van de eigenschappen van een product of dienst.
Toch blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en ook voor schrijvers bijzonder moeilijk om toe te passen. Als we ergens enthousiast over zijn, willen we het maar al te graag hebben over al die geinige en nuttige features.
Maar zelf ben je niet degene die overtuigd moet worden. Dat is jouw klant en die laat zich alleen overtuigen als je de voordelen weet te schetsen.
Veel internetproviders passen dit concept nog altijd niet goed toe. Welke consument weet het verschil tussen een abonnement van 100 Mb of een abonnement van 1.000 Mb? Een regel die je vertelt dat je 'online tv kunt kijken zonder haperingen' overtuigt veel beter.
Oefening
Bekijk je eigen teksten kritisch. Vertel je over de eigenschappen van je product of dienst? Of benoem je wat de voordelen zijn voor de klant?
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Sofie willems
Gereageerd op 30-09-2019Hoi iedereen,
ik heb me ingeschreven voor een gratis mini cursus ivm copy writing. Dit om betere teksten te leren maken. Eigenlijk houdt het gewoon in dat ik voor de komende 30 dagen, elke werkdag een mail krijg met uitleg en tips.
Ik zal deze teksten hier ook even delen, wie weet hebbeb jullie er iets aan!!!
Dag 1:
Richt je op voordelen in plaats van eigenschappen.
Dit is les één op de copywriting-school. Benadruk de voordelen in plaats van de eigenschappen van een product of dienst.
Toch blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en ook voor schrijvers bijzonder moeilijk om toe te passen. Als we ergens enthousiast over zijn, willen we het maar al te graag hebben over al die geinige en nuttige features.
Maar zelf ben je niet degene die overtuigd moet worden. Dat is jouw klant en die laat zich alleen overtuigen als je de voordelen weet te schetsen.
Veel internetproviders passen dit concept nog altijd niet goed toe. Welke consument weet het verschil tussen een abonnement van 100 Mb of een abonnement van 1.000 Mb? Een regel die je vertelt dat je 'online tv kunt kijken zonder haperingen' overtuigt veel beter.
Oefening
Bekijk je eigen teksten kritisch. Vertel je over de eigenschappen van je product of dienst? Of benoem je wat de voordelen zijn voor de klant?
Mark de Vries
Gereageerd op 30-09-2019Leuk dat je zo aan het bijleren bent!
Voor de mensen die interesse hebben in copywriting nog wat tips:
https://www.bol.com/nl/p/cashvertising/1001004006212609/
https://www.bol.com/nl/p/ogilvy-on-advertising/1001004003041793/
Alles van Gary Halbert: http://www.thegaryhalbertletter.com/newsletter-archives.htm
Sofie willems
Gereageerd op 01-10-2019Hallo iedereen,
Hier heb je dag 2 van de mini cursus!!
Wees zo specifiek mogelijk.
Het is gemakkelijk om in algemene bewoordingen over iets te schrijven: kwaliteit, voordelig, snel geleverd, blabla.
Kom eens met concrete informatie, specifieke cijfers. Dat is veel effectiever. Vermijd als het even kan uitdrukkingen als 'dubbel' of 'driedubbel' of 'méér dan honderd procent'.
Die begrippen worden te vaak gebruikt en liggen te veel voor de hand. Onze batterijen gaan 63% langer mee is specifieker en daarom geloofwaardiger dan 'twee keer zo lang.'
Vergelijk: 'Met dit product val je 4,3 kilo af in 3 weken' en 'Met dit product val je een paar kilo af in weinig tijd'.
Oefening
Ga de beweringen die je in je teksten over je eigen producten en diensten doet na: kun je ergens precieze cijfers bij noemen? Hoeveel kunnen mensen met jouw product besparen? Hoeveel procent verkopen ze er meer mee? Gebruik de informatie die je uit onderzoeken ter beschikking staat, of doe onderzoek om deze gegevens boven water te krijgen.
Sofie willems
Gereageerd op 02-10-2019Hoi hoi,
Hier zijn we met dag 3!!
Richt je op emoties.
We willen graag geloven dat we beslissingen rationeel maken, maar niets is minder waar. We zijn mensen en mensen laten zich leiden door hun emoties.
Dat is ook goed. Uit onderzoeken blijkt dat mensen met een beschadigde prefrontale cortex (het deel van het brein dat dient voor impulsen en emoties) veel moeilijker simpele beslissingen nemen.
Met hun intelligentie is niets mis, maar toch is het kiezen van boodschappen of de juiste kleren een bijna onmogelijke taak geworden.
Een keuze is veel meer dan een rijtje logische afwegingen. Vraag dat maar aan Apple. Logica bij aankoop van hun producten is ver te zoeken. Ze zijn duurder dan de concurrenten en de technische specificaties van hun producten liggen vaak lager.
Waarom betalen mensen dan toch zo graag veel geld voor een MacBook Pro? Ze willen het gewoon. De nieuwste iPhone? Die moeten ze gewoon hebben vóór hun vrienden 'm hebben. Apple (geïnspireerd door de voormalige grote baas Steve Jobs) weet precies hoe het op de juiste knoppen moet drukken.
Oefening
Hetzelfde moet jij doen met jouw teksten. Buig de ratio om in emotie. Wek het verlangen op. Zorgen jouw producten of diensten ervoor dat mensen er aantrekkelijker uitzien? Maken ze mensen blij? Zorgen ze voor meer vrije tijd? Zijn ze statusverhogend?
Youri Klijn
Gereageerd op 03-10-2019Sofie, je deelt nu de inhoud van een cursus openbaar. Iets waar iemand dus tijd (en geld) ingestoken heeft voor zijn/haar business.
Dat is niet echt netjes en mogelijk zelfs ‘strafbaar’ wegens het copyright recht.
Sofie willems
Gereageerd op 03-10-2019Het is een volledig gratis cursus die me via mail verstuurd wordt. Dan is het toch geen probleem? Als jij je gewoon inschrijft op zijn mailing, heb je die toch ook?