Klaas
Klaas Koopman
Geplaatst op 03-10-2018

Splittesten op affiliate sites

Ik ben benieuwd hoe en wat jullie precies splittesten op jullie affiliate website.

Het tracken & splittesten op affiliate sites gaat een stuk lastiger dan wanneer je eigen producten verkoopt. Wellicht een bekend probleem voor men die het geprobeerd heeft.

Voor mijn webshop maak ik vaak gebruik van Google Optimize wat goed werkt, en ik duidelijk overzichten krijg te zien van hoeveel omzet de ene versie draait vs de andere. Ook bijv. een CTA splittesten op al mijn product pagina's is hier goed te doen. 

Nu is dit ook in te stellen voor een affiliate site maar je krijgt de omzet data niet makkelijk terug. Nu bieden de meeste affiliate netwerken wel de mogelijkheid om subids toe te voegen. Dus momenteel zie ik dit ook als 1 van de enige manier om conversie data te splitten naar verschillende versies. Omslachtig werk natuurlijk. Dus ik was benieuwd of er manieren zijn die ik over het hoofd zie. 

Ik heb het niet over het splittesten van bijv. een optin dat kan makkelijk met verschillende tools. Maar echt meer zaken als welk design geeft mij meer kliks, en belangrijker wat brengt mij meer omzet op. Meer kliks is per definitie niet beter.

Reacties (6)
  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 03-10-2018

    Ik ben benieuwd hoe en wat jullie precies splittesten op jullie affiliate website.

    Het tracken & splittesten op affiliate sites gaat een stuk lastiger dan wanneer je eigen producten verkoopt. Wellicht een bekend probleem voor men die het geprobeerd heeft.

    Voor mijn webshop maak ik vaak gebruik van Google Optimize wat goed werkt, en ik duidelijk overzichten krijg te zien van hoeveel omzet de ene versie draait vs de andere. Ook bijv. een CTA splittesten op al mijn product pagina's is hier goed te doen. 

    Nu is dit ook in te stellen voor een affiliate site maar je krijgt de omzet data niet makkelijk terug. Nu bieden de meeste affiliate netwerken wel de mogelijkheid om subids toe te voegen. Dus momenteel zie ik dit ook als 1 van de enige manier om conversie data te splitten naar verschillende versies. Omslachtig werk natuurlijk. Dus ik was benieuwd of er manieren zijn die ik over het hoofd zie. 

    Ik heb het niet over het splittesten van bijv. een optin dat kan makkelijk met verschillende tools. Maar echt meer zaken als welk design geeft mij meer kliks, en belangrijker wat brengt mij meer omzet op. Meer kliks is per definitie niet beter.

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 03-10-2018

    Zelf nog niet echt zo diepgaand gebruik van gemaakt, maar https://vwo.com/ zou een goede tool moeten zijn hiervoor.

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 03-10-2018

    Denk aan de data, wat kun je wel tracken en wat niet. 

    Het begint met:

    Bezoekers (hoe lang op de site, bouncepercentage, hoeveel pagina's bezoeken ze, enz)

    Kliks (ctr, aantal kliks)

    Leads

    Sales

    De leads en sales zul je inderdaad met subid's moeten binnenhalen en simpelweg een A/B (evt. C) test uitvoeren op je huidige site. Er zijn voor WP veel plugins die je daarbij kunnen ondersteunen. Probeer ook Hotjar eens uit, daar halen wij altijd veel voldoening en verbeteringen vandaag.

    Uiteindelijk wil je weten wat de meeste sales opleveren en hoe die tot stand komen. Vergeet echter niet om zoveel mogelijk data te verzamelen. Enkele projecten van mij laat ik een A/B/C test wel een jaar lang online staan, om zoveel mogelijk te verzamelen. 

    Tot slot, alles draait om de data die je kunt krijgen, doe daar je voordeel mee.

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 03-10-2018

    Heb ik ook gebruikt (op webshop), maar imo niet echt veel voordeel tov google optimize

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 03-10-2018

    Maar als je het een jaar moet laten lopen heb je dan niet gewoon te weinig traffic. Is het niet interessanter om tijd te stoppen in het krijgen van meer traffic?

    Of test je gewoon (te) kleine aanpassingen?

  • Youri
    Youri Klijn
    Gereageerd op 03-10-2018

    Ik denk dat klaas zijn strategie is om over een langere periode meer data te winnen wat niet per se traffic gerelateerd is. Als je data over een langere tijd hebt kun je ook per periode kijken wat onderlinge verschillen zijn.

    Als jij in januari 30 dagen A/B tests draait geeft je dat geen duidelijke weergave of die resultaten in juli of december ook zo zijn. En 365 dagen aan data geeft sowieso een concreter gemiddelde dan 30 of 60 dagen bijv.