
Mark de Vries
Geplaatst op 11-09-2018Time management tips: Doe meer in minder tijd
Een van de belangrijkste dingen die ik heb moeten leren om zo efficient mogelijk te werken is time management. En dan vooral plannen. Ik heb hier veel over gelezen en vooral de boeken van Brian Tracy over dit onderwerp spreken mij aan. Die gast zelf is een beetje een kwijlebal (typisch Amerikaans), maar het gaat om zijn ideeën.
Dus ik dacht laat ik een paar van zijn tips delen, die ik zelf dagelijks toepas:
1. Begin altijd met het einde in gedachten
Stel je voor hoe het eindresultaat van je project eruit zal zien als het perfect zou zijn.
2. Denk op papier
Maak van te voren een lijst van elke stap binnen een project. Verdeel je project in hapklare brokken voor je begint. Door alle details op te schrijven en je daarop voor te bereiden, zorgt ervoor dat je een goede start maakt. Werk alle stappen af tot je project af is.
3. Bereid je volledig voor op elke taak waar je aan gaat werken
Zodra je gaat zitten om aan een taak te werken, moet je zorgen dat je alles bij de hand hebt om die taak te voltooien. Zodat je niet op hoeft te staan of te bewegen tot je die taak hebt afgemaakt.
4. Neem een kleine stap om te beginnen
Er is een 80/20 regel die zegt dat 20% van het werk verantwoordelijk is voor 80% van de waarde van een taak of project. Door dat eerste stapje te zetten dwing je jezelf om te beginnen en de taak af te maken.
"A journey of a thousand miles begins with a single step" ~Confucius
5. Gebruik de salami methode
Net als dat je geen hele salami in een keer naar binnen werkt, pak je ook niet in een keer je hele project aan. Meestal is het beter om steeds een plakje van je project af te snijden en alleen die taak aan te pakken en af te maken.
Door een taak binnen een project af te maken krijg je vaak genoeg motivatie en momentum om door te pakken.
6. Gebruik de Zwitserse kaas methode
Een Zwitserse kaas zit vol met gaten. Zie je taak als zo'n stuk kaas en maak er gaten in. Stel dat je een artikel wil schrijven, kies dan kleine taken binnen die taak van maximaal 5 minuten en maak deze af. Uiteindelijk blijf er dan nog maar heel weinig kaas over om op te eten. Auteurs die boeken schrijven beginnen vaak met een pagina per dag. Als je research doet, kun je een artikel per keer lezen. Neem als voorbeeld mensen die en deeltijd opleiding doen. Zij zoeken tussen hun normale activiteiten naar blokjes tijd om te studeren.
Als je een jaar lang elke dag een pagina zou schrijven heb je aan het het einde van het jaar een boek van 365 pagina's geschreven.
7. Doe de taak die je het meeste stress of angst geeft
Hierdoor valt er een blokkade weg waardoor je mentaal en emotioneel bevrijd wordt om andere taken te doen.
"Start with the end in mind. What would your project look like if it were completed and excellent in every respect?" ~Brian Tracy
Hier nog een linkje naar een van z'n gratis ebooks: http://media.briantracy.com/downloads/pdf/Brian-Tracy-Eat-That-Frog-Report.pdf
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Mark de Vries
Gereageerd op 11-09-2018Een van de belangrijkste dingen die ik heb moeten leren om zo efficient mogelijk te werken is time management. En dan vooral plannen. Ik heb hier veel over gelezen en vooral de boeken van Brian Tracy over dit onderwerp spreken mij aan. Die gast zelf is een beetje een kwijlebal (typisch Amerikaans), maar het gaat om zijn ideeën.
Dus ik dacht laat ik een paar van zijn tips delen, die ik zelf dagelijks toepas:
1. Begin altijd met het einde in gedachten
Stel je voor hoe het eindresultaat van je project eruit zal zien als het perfect zou zijn.
2. Denk op papier
Maak van te voren een lijst van elke stap binnen een project. Verdeel je project in hapklare brokken voor je begint. Door alle details op te schrijven en je daarop voor te bereiden, zorgt ervoor dat je een goede start maakt. Werk alle stappen af tot je project af is.
3. Bereid je volledig voor op elke taak waar je aan gaat werken
Zodra je gaat zitten om aan een taak te werken, moet je zorgen dat je alles bij de hand hebt om die taak te voltooien. Zodat je niet op hoeft te staan of te bewegen tot je die taak hebt afgemaakt.
4. Neem een kleine stap om te beginnen
Er is een 80/20 regel die zegt dat 20% van het werk verantwoordelijk is voor 80% van de waarde van een taak of project. Door dat eerste stapje te zetten dwing je jezelf om te beginnen en de taak af te maken.
"A journey of a thousand miles begins with a single step" ~Confucius
5. Gebruik de salami methode
Net als dat je geen hele salami in een keer naar binnen werkt, pak je ook niet in een keer je hele project aan. Meestal is het beter om steeds een plakje van je project af te snijden en alleen die taak aan te pakken en af te maken.
Door een taak binnen een project af te maken krijg je vaak genoeg motivatie en momentum om door te pakken.
6. Gebruik de Zwitserse kaas methode
Een Zwitserse kaas zit vol met gaten. Zie je taak als zo'n stuk kaas en maak er gaten in. Stel dat je een artikel wil schrijven, kies dan kleine taken binnen die taak van maximaal 5 minuten en maak deze af. Uiteindelijk blijf er dan nog maar heel weinig kaas over om op te eten. Auteurs die boeken schrijven beginnen vaak met een pagina per dag. Als je research doet, kun je een artikel per keer lezen. Neem als voorbeeld mensen die en deeltijd opleiding doen. Zij zoeken tussen hun normale activiteiten naar blokjes tijd om te studeren.
Als je een jaar lang elke dag een pagina zou schrijven heb je aan het het einde van het jaar een boek van 365 pagina's geschreven.
7. Doe de taak die je het meeste stress of angst geeft
Hierdoor valt er een blokkade weg waardoor je mentaal en emotioneel bevrijd wordt om andere taken te doen.
"Start with the end in mind. What would your project look like if it were completed and excellent in every respect?" ~Brian Tracy
Hier nog een linkje naar een van z'n gratis ebooks: http://media.briantracy.com/downloads/pdf/Brian-Tracy-Eat-That-Frog-Report.pdf
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Rianne B
Gereageerd op 11-09-2018Goed dat je dit deelt Mark. De meeste punten pas ik al wel toe, werkt zeker fijn. Welk boek van hem zou je aanraden?
Leuke benamingen van de methodes haha
Mark de Vries
Gereageerd op 11-09-2018Ik zou zeggen Maximum Achievement: Strategies and Skills That Will Unlock Your Hidden Powers to Succeed en Eat That Frog
Klaas Koopman
Gereageerd op 11-09-2018"..Als je een jaar lang elke dag een boek zou schrijven heb je aan het het einde van het jaar een boek van 365 pagina's geschreven."
Eigenlijk heb je dan 365 boeken geschreven, ik ga er gemakshalve vanuit dat 'boek' een bladzijde moet zijn?
Daarnaast ben ik het totaal met je eens, dat je alles stap voor stap moet doen. Maar wees daarbij niet bang om te falen. Uiteindelijk kun je lezen en leren wat je wil, maar als je het nooit in de praktijk uitvoert kom je er niet. Iets wat ik helaas veel op dit forum zie; wel reageren en informatie proberen te verkrijgen, maar als resultaat weinig activiteit in de vorm van bijv. content.
Mark de Vries
Gereageerd op 11-09-2018Klopt, aangepast!
Bas Vd
Gereageerd op 12-09-2018Ja, vond ik ook een goed boek Eat That Frog.
Heb er nog ooit een samenvatting van gemaakt als reminder: https://www.cpamarketing.nl/productiviteit-verhogen/
Maar blijf het nog een lastig ding vinden plannen.
Gaat soms tijd goed en dan weer tijd niet. Eigenlijk zou ik er ook tijd voor moeten plannen :)
Piet Hein Bouwkamp
Gereageerd op 12-09-2018Het grote nadeel van time management is dat je er in kan blijven hangen.
Dat je het precies zo wilt doen als in een boekje wordt beschreven maar dat dit helemaal niet bij jou werkt en je daardoor geen steek verder komt.
Maar werken met een doel zou iedereen moeten doen.
Ik zou zeggen; Probeer een doe-mentaliteit te krijgen.
Als er iets moet gebeuren, doe het gewoon en stel het niet uit.
Het begint met de kleine dingen:
Afwassen
Stofzuigen
Afval buiten zetten
Ontbijten
Maar ook:
Zoekwoordenonderzoek
Artikel schrijven
Artikel publiceren
Het is zo simpel;
Als je niet DOET, gebeurd er ook niets.
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 12-09-2018Mooi topic @tradermark!
Heb je extra kudo's gegeven ?.
Sieto vd Admin
Gereageerd op 12-09-2018Goed bezig @tradermark - je deelt info die echt waarde heeft; thanks!
één van de dingen die ik doe t.b.v. tijdmanagement is mijn 'ochtendritueel' (is niet zo eng als dat 't klinkt ;-))
- ik sta elke dag stil bij mijn 'why' (Google 'Simon Sinek Why')
- ik beantwoord voor mezelf 4 (vaste) vragen (over dankbaarheid, limiting beliefs, enzo)
- ik werk elke dag mijn 'daily to do' bij (uit mijn andere to do lijstjes en projecten)
Dit doe ik elke dag aan het begin van de ochtend en ik heb daarmee gelijk de kaders voor de rest van de dag uitgestippeld. En daar draait 't om bij timemanagement: voorspelbaarheid creeeren.
Mark de Vries
Gereageerd op 12-09-2018Mooie toevoeging!
Mark de Vries
Gereageerd op 12-09-2018Masha danki swa! ?
Mark de Vries
Gereageerd op 12-09-2018"Dat je het precies zo wilt doen als in een boekje wordt beschreven maar dat dit helemaal niet bij jou werkt en je daardoor geen steek verder komt."
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik denk dat mensen over het algemeen behoorlijk hetzelfde in elkaar zitten. En dat time management tips dus ook voor vrijwel iedereen werken.
En als je in time management blijft hangen, dan gaat er daar dus al iets mis qua time management ?
Jan M
Gereageerd op 12-09-2018Wat mij het afgelopen jaar enorm heeft geholpen is eerst de dingen te doen die prioriteit hebben (binnen en dag), en dan rest. Wat de definitie is van prioriteit is natuurlijk voor iedereen anders, afhankelijk van je doelen.
Piet Hein Bouwkamp
Gereageerd op 13-09-2018Dan ben ik vast een uitzondering op de regel :)
Naar mijn mening is het juist het probleem dat veel tips té algemeen zijn en dat mensen het lastig vinden om dergelijke tips op hun specifieke omstandigheden toe te passen omdat ze details missen.
Dan kan je zeggen, dat ligt aan hen, maar als je nog niet in de fase zit om dit bij jezelf te kunnen constateren, dan loop je er in vast.
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 13-09-2018Goeie @janm.
In de ochtend doe ik ook altijd de dingen die ik 'moet' doen. Als ik die gedaan heb, ben ik in principe 'vrij'. Vaak stellen mensen juist deze dingen uit tot het laatste moment van de dag.
Jeroen Santing
Gereageerd op 13-09-2018***Vaak stellen mensen juist deze dingen uit tot het laatste moment van de dag.
Dat klopt. Had ik zelf ook "last"van
Juist door deze dingen eerst te doen houd je tijd over
soerin van der Aa
Gereageerd op 13-09-2018Nice!