Jacko
Jacko Meijaard Admin
Geplaatst op 24-02-2019

Casestudy websites vergelijken

Goedendag,

Vaak vraag ik mij af, waarom de ene website wel veel bezoekers genereert en de ander niet?

Daarom wil ik samen met jullie leren hoe dit precies te werk gaat.

Als voorbeeld heb ik 2 gezondheidswebsites genomen met ongeveer evenveel content.

Website 1

http://gezondheidsnieuwtjes.nl

492 organic search (SEMrush)

Website 2

http://gezonder-afvallen.nl

22.2k organic search (SEMrush)

Waarom heeft website 2 veel meer bezoekers dan website 1?

Reacties (13)
  • Christina
    Christina
    Gereageerd op 24-02-2019

    Goedendag,

    Vaak vraag ik mij af, waarom de ene website wel veel bezoekers genereert en de ander niet?

    Daarom wil ik samen met jullie leren hoe dit precies te werk gaat.

    Als voorbeeld heb ik 2 gezondheidswebsites genomen met ongeveer evenveel content.

    Website 1

    http://gezondheidsnieuwtjes.nl

    492 organic search (SEMrush)

    Website 2

    http://gezonder-afvallen.nl

    22.2k organic search (SEMrush)

    Waarom heeft website 2 veel meer bezoekers dan website 1?

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 24-02-2019

    Leuke casestudy, ik ben benieuwd wat je bevindingen gaan zijn.

    Ik vermoed dat het verschil zit in een andere aanpak van zowel on-site als off-site SEO.

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 24-02-2019

    @christina​ dit is hetzelfde als vragen: waarom is die ene auto sneller dan de andere auto?

    Kijk bij deze sites bijv. eens naar:

    - Autoriteit

    - Backlinks Kwaliteit

    - Backlinks Kwantiteit

    - Content Kwaliteit

    - Content Kwantiteit

    - Leeftijd domeinnaam

    - Leeftijd bestaande url's / content

    - Inzet onpage SEO factoren

    En zo kan ik nog wel 100+ factoren opnoemen. Wat je eigenlijk vraagt is; wat is de formule van Google om hoog te scoren in Google?

    *Daarnaast, ga niet uit van de traffic van Semrush, zij zitten er vaak zoveel naast, dat ik er niet eens meer naar zou kijken.

  • Christina
    Christina
    Gereageerd op 24-02-2019

    Met welke tool kan je dan het beste de traffic meten?

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 24-02-2019

    Analytics ;). Wat ik gebruik is Ahrefs, in mijn ogen de beste tool voor alles omtrent SEO, met name het tweede of derde pakket (ivm zoektermen).

    Maar waarom wil jij de traffic weten van een concurrent? Het gaat hierbij namelijk niet specifiek over getallen, maar over waar de traffic binnenkomt, op welke pagina en voor welke zoektermen. Daar is Ahrefs erg goed in.

  • Christina
    Christina
    Gereageerd op 24-02-2019

    Ik wil de traffic meten van een concurrent om te zien of de website veel bezoekers genereert of niet. Zo ja, dan ga ik nadenken wat zij anders doen. Er zijn natuurlijk zoveel verschillende factoren die zij anders hebben gedaan. Maar ik zoek de belangrijkste factoren die ervoor zorgt dat een website succesvol wordt. 

    Want ik vind het best jammer, wanneer je zoveel moeite hebt gedaan en er niks tot weinig uitkomt, qua bezoekers en sales. Ik werk graag efficiënt.

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 24-02-2019

    Dan raad ik je aan om je in te lezen in SEO (search engine optimization ofwel Zoekmachine Optimalisatie). Het gaat er uiteindelijk niet om of een site veel bezoekers genereert, maar wat een site omzet. Ik heb wel eens een site gekocht op basis van bezoekersaantallen en kwam hier bedrogen uit, aangezien er weinig omzet mee viel te realiseren. Andersom eens een site opgezet met maar 500 bezoekers per maand, maar ook 500+ aan inkomsten per maand. 

    Staar je dus niet blind op bezoekersaantallen. Doe gedegen zoektermen onderzoek en ga op basis daarvan de beste versie online zetten.

  • Christina
    Christina
    Gereageerd op 24-02-2019

    Dat is een goede tip. Nu ga ik bij een zoekwoordonderzoek meer kijken naar CPC. Dus op welke zoektermen juist meer wordt betaalt, dan ga ik ervan uit dat die zoekwoorden de meeste conversie binnenhalen. 

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 24-02-2019

    Je staart je veelal blind op statistieken. CPC zegt wel iets, maar ook niet heel veel. Stel een product heeft een lage marge, dan zal de CPC ook laag zijn. Maar als dit een product is dat elke dag wel vaak gekocht wordt, pak je de kleine marge x grote aantallen.

    Het gaat uiteindelijk om marge + (bestel)volume.

    Daarom zeg ik wel vaker, ga niet uit van een bepaald product, maar ga uit van een probleem. En probeer dat probleem te omschrijven en daar een oplossing voor te verkopen. Dan kun je namelijk verschillende oplossingen voorleggen en kijken welke voor jou de beste marge levert.

    Je bent dan niet afhankelijk van 1 product; dat wel of niet verkoopt, slecht in het nieuws kan komen, of wellicht zelfs stopt, of slecht converteert. 

    Als je een site maakt waarbij jij problemen van mensen oplost met zowel informatie alsmede ook oplossingen adhv producten / diensten, dan bepaal jij uiteindelijk wat er gepromoot wordt. Je rekent dan uit wat elke bezoeker jou gemiddeld oplevert en of een bepaalde oplossing wel of niet goed geld oplevert voor jou. 

    Voorbeeld in de reisbranche:

    Ik heb in de jongerenreizen branche gezeten en had daar een pagina omtrent 'jongerenreizen rimini'. Op deze pagina had ik een overzicht van 5 - 10 aanbieders en die heb ik daar een jaar lang op gelaten. Na een jaar keek ik simpelweg; wat levert mij het meeste op en stel dat ik de laagvliegers eraf haal, wat voor verschil maakt dat dan in mijn omzet. Want immers; als iemand niet op een slecht converterende partij klikt, is de kans groot dat ze op een beter converterende partij klikt en ik dus meer verdien! 

    Zorg dat jij de macht in handen hebt en laat dit niet afhankelijk zijn van een product/dienst van een ander. In het uiterste geval stoppen de andere partijen met hun product of dienst en kun je het altijd nog zelf gaan aanbieden. Je hebt dan immers al de gerichte traffic...

  • Christina
    Christina
    Gereageerd op 24-02-2019

    En stel dat ik een nieuwe website wil opzetten omtrent vakantie. 

    Het beste is natuurlijk om een subniche uit te kiezen. Dan kies je voor een specifieke stad van een land. Daarover richt je je dan je content. Dat kan over van alles zijn van het weer tot bezienswaardigheden.

    Maar hoe weet je van tevoren als je een nieuwe website wil maken over een stad, met welke stad je dan de meeste kans maakt op veel conversies? 

    (wanneer je ervan uit gaan dat je voor elke stad dezelfde soort content wil maken)

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 24-02-2019

    Meten is weten. Hoe goed is converteert kun je in de meeste gevallen pas weten, zodra je alles online hebt staan en er komt traffic op. Dus wat je kunt doen, om het e.e.a. te versnellen qua informatie vergaren, is een Adwords campagne live zetten omtrent een bepaalde stad en kijken hoe goed dat converteert. Dan kun je je erna focussen op de SEO ipv betaalde advertenties.

  • Alex
    Alex ts
    Gereageerd op 24-02-2019

    Mooi topic!

  • Alex
    Alex ts
    Gereageerd op 24-02-2019

    kijk een naar GOTEBORG  hier is echt wel wat mee te doen, als je er info over hebt.

    Ik heb er niks mee en daarom voor een bestemming gekozen waar ik 10 keer ben geweest. Hier kan ik 101 dingen over schrijven.

    Maar in mijn onderzoek kwam ik goteborg tegen... en hier is weinig tot geen concurrentie op, dus voor de liefhebber!