Rik
Rik Dollekamp
Geplaatst op 30-12-2019

Impact van Google's EAT concept op SEO ranking van YMYL websites

De laatste weken heb ik me veel gefocust op de impact van Google's EAT concept op de SEO ranking van YMYL websites. 

Even kort samenvatten wat deze termen betekenen (aan de SEO experts: geef gerust jullie feedback of aanvulling in dit topic):

EAT en YMYL komen van Google's Search Quality Rating Guidelines. Die richtlijnen worden gebruikt door een team van Google werknemers die manueel controleren of de zoekresultaten waar de Google algoritmes mee op de proppen komen, ook kloppen met de neergeschreven richtlijnen. 

Het is dus een zeer waardevol document als je meer wil te weten komen wat belangrijk is om via SEO hoog in Google te ranken. Dit document geeft een inzicht in wat Google waardevolle posts, pagina's en content vindt.

YMYL staat voor "your money or your life". Dit is hoe Google refereert naar websites en content die een negatieve impact zouden kunnen hebben op de kwaliteit van iemands leven en/of zijn financiën. Of zoals Google het zelf beschrijft in de Search Quality Rating Guidelines: "pages or topics that could potentially impact a person’s future happiness, health, financial stability, or safety".

Ik denk dat velen van dit forum actief zijn in niches die vallen onder de YMYL noemer.

Google wil voor elke zoekopdracht de beste website met het beste antwoord van boven zetten in de resultaten en Google wil ook dat zijn gebruikers weten dat ze deze websites die hoog verschijnen in de zoekresultaten, kunnen vertrouwen.

Dat brengt ons bij EAT, wat staat voor "expertise, authority and trustworthiness", oftewel: expertise, authoriteit en betrouwbaarheid. Google hecht heel veel belang aan de expertise van de mensen die content publiceren op je website, de authoriteit van je website en de betrouwbaarheid van je content.

Google hecht hier belang aan voor alle soorten websites, maar vooral bij YMYL websites aangezien content van lage kwaliteit hier een negatieve impact kan hebben op iemands geluk, gezondheid of financiële situatie. 

Nu is mijn vraag wat de belangrijkste zaken zijn die we als affiliate marketeers op onze websites in orde moeten hebben om goed te scoren volgens Google's EAT criteria?

Zelf heb ik al een aantal tips:

- Geef op je homepage en over mij pagina duidelijk aan waarom je bezoeker jou zou moeten vertrouwen, waarom jij een expert bent in jouw niche en wat je bezoekers van jou kunnen leren.

- Link op je over mij pagina ook naar artikelen die je op andere websites hebt geschreven (als je een authoriteit bent in je niche is je content niet alleen op je eigen website terug te vinden, maar ook op andere waardevolle websites in je niche).

- Link ook naar betrouwbare referenties van waar je de cijfers en zo haalt die je quote in je artikelen.

Hoe zien jullie dit? Welke tips hebben jullie?

Reacties (2)
  • Dominique
    Dominique Van Baelen
    Gereageerd op 30-12-2019

    De laatste weken heb ik me veel gefocust op de impact van Google's EAT concept op de SEO ranking van YMYL websites. 

    Even kort samenvatten wat deze termen betekenen (aan de SEO experts: geef gerust jullie feedback of aanvulling in dit topic):

    EAT en YMYL komen van Google's Search Quality Rating Guidelines. Die richtlijnen worden gebruikt door een team van Google werknemers die manueel controleren of de zoekresultaten waar de Google algoritmes mee op de proppen komen, ook kloppen met de neergeschreven richtlijnen. 

    Het is dus een zeer waardevol document als je meer wil te weten komen wat belangrijk is om via SEO hoog in Google te ranken. Dit document geeft een inzicht in wat Google waardevolle posts, pagina's en content vindt.

    YMYL staat voor "your money or your life". Dit is hoe Google refereert naar websites en content die een negatieve impact zouden kunnen hebben op de kwaliteit van iemands leven en/of zijn financiën. Of zoals Google het zelf beschrijft in de Search Quality Rating Guidelines: "pages or topics that could potentially impact a person’s future happiness, health, financial stability, or safety".

    Ik denk dat velen van dit forum actief zijn in niches die vallen onder de YMYL noemer.

    Google wil voor elke zoekopdracht de beste website met het beste antwoord van boven zetten in de resultaten en Google wil ook dat zijn gebruikers weten dat ze deze websites die hoog verschijnen in de zoekresultaten, kunnen vertrouwen.

    Dat brengt ons bij EAT, wat staat voor "expertise, authority and trustworthiness", oftewel: expertise, authoriteit en betrouwbaarheid. Google hecht heel veel belang aan de expertise van de mensen die content publiceren op je website, de authoriteit van je website en de betrouwbaarheid van je content.

    Google hecht hier belang aan voor alle soorten websites, maar vooral bij YMYL websites aangezien content van lage kwaliteit hier een negatieve impact kan hebben op iemands geluk, gezondheid of financiële situatie. 

    Nu is mijn vraag wat de belangrijkste zaken zijn die we als affiliate marketeers op onze websites in orde moeten hebben om goed te scoren volgens Google's EAT criteria?

    Zelf heb ik al een aantal tips:

    - Geef op je homepage en over mij pagina duidelijk aan waarom je bezoeker jou zou moeten vertrouwen, waarom jij een expert bent in jouw niche en wat je bezoekers van jou kunnen leren.

    - Link op je over mij pagina ook naar artikelen die je op andere websites hebt geschreven (als je een authoriteit bent in je niche is je content niet alleen op je eigen website terug te vinden, maar ook op andere waardevolle websites in je niche).

    - Link ook naar betrouwbare referenties van waar je de cijfers en zo haalt die je quote in je artikelen.

    Hoe zien jullie dit? Welke tips hebben jullie?

  • Dominique
    Dominique Van Baelen
    Gereageerd op 31-12-2019

    True!