Jeffrey
Jeffrey Kraaijenbos
Geplaatst op 13-04-2017

Is het richten op zoekwoorden verplicht om grote aantallen bezoekers vanuit Google te ontvangen?

Zelf ben ik bezig met een website waar ik een groot aantal blogartikelen met vrij veel informatie (2000-3000 woorden per artikel) op aan het plaatsen ben. Deze artikelen zijn gebaseerd op het zoveel mogelijk helpen van mijn doelgroep die op de website terecht komt. Voordat ik een artikel schrijf ga ik niet op zoek naar passende zoekwoorden, dit doe ik pas achteraf.

Het blijft hierdoor soms lastig om bijbehorende zoekwoorden te vinden bij elk artikel. Vaak wordt er te weinig gezocht op het zoekwoord of is er helemaal geen goed zoekwoord te vinden omdat het blogartikel verschillende onderwerpen behandelt. On-site SEO is daarom voor deze blogartikelen ook erg lastig. Toch is de niche erg groot en weet ik dat er meer dan genoeg mensen in dit soort artikelen geïnteresseerd zijn.

Ik vraag me af hoe jullie (incl. Jacko) dit precies aanpakken? Richten jullie bijvoorbeeld (Jacko op InternetSuccesGids.nl) elk artikel op een zoekwoord? Of maak jullie gewoon artikelen die je zelf handig/leuk vindt, laat je het keyword research achterwege en komen de bezoekers vanuit Google hier vanzelf op af?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Reacties (16)
  • Jeffrey
    Jeffrey Kraaijenbos
    Gereageerd op 13-04-2017

    Zelf ben ik bezig met een website waar ik een groot aantal blogartikelen met vrij veel informatie (2000-3000 woorden per artikel) op aan het plaatsen ben. Deze artikelen zijn gebaseerd op het zoveel mogelijk helpen van mijn doelgroep die op de website terecht komt. Voordat ik een artikel schrijf ga ik niet op zoek naar passende zoekwoorden, dit doe ik pas achteraf.

    Het blijft hierdoor soms lastig om bijbehorende zoekwoorden te vinden bij elk artikel. Vaak wordt er te weinig gezocht op het zoekwoord of is er helemaal geen goed zoekwoord te vinden omdat het blogartikel verschillende onderwerpen behandelt. On-site SEO is daarom voor deze blogartikelen ook erg lastig. Toch is de niche erg groot en weet ik dat er meer dan genoeg mensen in dit soort artikelen geïnteresseerd zijn.

    Ik vraag me af hoe jullie (incl. Jacko) dit precies aanpakken? Richten jullie bijvoorbeeld (Jacko op InternetSuccesGids.nl) elk artikel op een zoekwoord? Of maak jullie gewoon artikelen die je zelf handig/leuk vindt, laat je het keyword research achterwege en komen de bezoekers vanuit Google hier vanzelf op af?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 13-04-2017

    Nice! 2000-3000 woorden per artikel is heel goed.

    Ga je vast veel bezoekers door krijgen :-).

    Het is een combinatie van en-en. Ik plaats ook regelmatig artikelen op mijn site(s) die eigenlik niet een focus trefwoord hebben, maar die ik gewoon leuk vind om te delen. Daar word je site weer sterker van, en kun je natuurlijk ook weer interne links in opnemen.

  • Jeffrey
    Jeffrey Kraaijenbos
    Gereageerd op 13-04-2017

    Oké top, dan ga ik me wat meer richten op een combinatie van artikelen die gericht zijn op keywords en artikelen die ik gewoon leuk vind om te delen! Zou 50/50 hier een goede vuistregel voor zijn?

  • Jeffrey
    Jeffrey Kraaijenbos
    Gereageerd op 13-04-2017

    Dat is ook zeker een goed idee, bedankt voor de tip!

    Waar kan je de resultaten van je zoekbalk precies vinden? Is hier een speciale widget voor?

    unsolved-mystery-home.jpg
  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 13-04-2017

    Ik zou er niet echt een vuistregel van maken; gewoon wanneer het goed voor jou voelt :-).

  • Jeffrey
    Jeffrey Kraaijenbos
    Gereageerd op 14-04-2017

    Prima, dan ga ik daar mee aan de slag!

  • Marek
    Marek van Beek
    Gereageerd op 14-04-2017

    Mooie vraag. Hier heb ik ook een tijd mee geworsteld. En doe dat nog steeds. De artikelen die niet gefocust zijn op SEO maar de Lezer, zijn in mijn beleving mijn best geschreven artikelen.

    Toch is het wel handig als je content gevonden wordt.

    Dus de combinatie en-en vind ik erg goed!

    En onthou. Je hoeft maar één keer goed te scoren en de rest gaat vanzelf lopen.

    cover_front.jpg
  • Tjalling
    Tjalling -
    Gereageerd op 14-04-2017

    Dit is een interessante. Want je hoeft de bezoekers namelijk niet per se via SEO naar je website te trekken.

    Je kunt je bezoekers ook dmv ads halen van de plekken waar ze zich bevinden.

    ''Deze artikelen zijn gebaseerd op het zoveel mogelijk helpen van mijn doelgroep ''

    --> WIE is je doelgroep?

    ''Toch is de niche erg groot'' Hoe kom je daar zo bij?

    --> Nog belangrijker: ''WAAR zitten ze dan precies? Welke fora/FB pagina's/linkedin groepen etc etc.

    Zodra je die vragen hebt beantwoord kun je gaan bouwen aan je plan.

    Namelijk de 'Wat'. --> Wat kun je ze voorschotelen waar ze 100% op zitten te wachten. M.a.w. : waarin zijn ze geïnteresseerd, welke vragen stellen ze, met welke problemen zitten ze etc.

    Nu lijkt je proces nog: blogidee --> blogpost maken --> posten --> kijken wat er gebeurt

    Je kunt het proces wat je momenteel doorloopt dus beter veranderen.

    Ik kan je dan ook adviseren om die vragen eerst goed te beantwoorden.

    Stem hier je producten/blogs/alles wat je doet op af en je bent goud.

    Succes!

  • Jeffrey
    Jeffrey Kraaijenbos
    Gereageerd op 15-04-2017

    Dit is zeker een goed inzicht! Ik heb inderdaad wel gekeken waar m'n doelgroep zich bevindt, maar dit was puur om te kijken hoe groot de niche precies was.

    Deze plekken gebruiken om achter vragen te komen is een goed idee, dat ga ik zeker doen. Het gebruiken van ads wilde ik eigenlijk voor later bewaren, maar zodra de website helemaal af is ga ik hier maar meteen mee beginnen. Grote bezoekersaantallen via Google laten meestal toch in het begin lang op zich wachten..

    Is het bijvoorbeeld mogelijk om Facebooks ads te richten op bepaalde Facebook groepen? Of kan dit alleen bij je eigen Facebook groepen? Want ik heb zeker een paar Facebook groepen gevonden waar mijn doelgroep zich bevindt.

  • Tjalling
    Tjalling -
    Gereageerd op 15-04-2017

    Je kunt heel specifiek targeten met FB ads ja. Al is het (nog) niet mogelijk om bepaalde groepen te targeten, zover ik weet.

    Vanuit een eigen groep is dit al weer makkelijker omdat het maken van look-a-like audiences een stuk sneller gaat.

    Maar,

    Als je echt waarde levert zonder meteen te verkopen kun je die artikelen prima delen in de Facebook groepen waar je het over hebt. Juist doen!

  • Hamist
    Hamist Cornet
    Gereageerd op 07-05-2017

    Als aanvulling op de rest: mocht je een focus zoekterm gebruiken weet dan dat je niet gek hoeft te doen met de zoekwoord dichtheid. Sinds hummingbird zijn er andere factoren die belangrijker zijn dan de hoeveelheid zoekwoorden in het artkel:

    https://affiliatemarketinguniversiteit.nl/zoekwoorden-belangrijk-hoog-ranken-google/

  • Tjalling
    Tjalling -
    Gereageerd op 07-05-2017

    Nice artikel.

    Ik vind die splitsing in je opt-in naar 3 categorieën ook erg goed.

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 07-05-2017

    Mooi artikel ook weer @hamistcornet :-)!

  • Tjalling
    Tjalling -
    Gereageerd op 07-05-2017

    Je link in 'over de auteur' naar je e-book is een doodlopende @hamistcornet .

    Zou ook opt-in boxes plaatsen onderaan al je artikelen.

  • Hamist
    Hamist Cornet
    Gereageerd op 07-05-2017

    Thnx Tjalling! Moet GetResponse alleen even vragen waar ik kan zien welk categorie is aangevinkt. Ach daar is die dode link. Ik zag hem staan in Search Console maar ik kon hem niet vinden. Thnx! Was een raar geval trouwens want de a href code was anders dan wat die daadwerkelijk genereerde.

    Inmiddels opgelost :-)

    Ja inderdaad en een HelloBar zat ik ook aan te denken.

  • Hamist
    Hamist Cornet
    Gereageerd op 07-05-2017

    Thnx Jacko! :-)