Rene
Rene Kuperus
Geplaatst op 12-07-2024

Keurt Google AI content goed? 

Hi medeforumleden, nog steeds raakt de online marketing wereld er niet over uitgepraat. Keurt Google AI gegenereerde content goed? Of wordt het straks juist afgestraft, omdat contentmakers, maar weinig moeite doen? Het valt en staat met het E-E-A-T principe. In dit bericht hierover wat meer.

Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

Of de content die je maakt met ChatGPT of Copilot of welke AI ook, moet wel voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden aan het E-E-A-T principe, maar wat houdt dit in?

Experience (Ervaring)

De content die je op je website deelt moet ervaring uitstralen. Het onderwerp waar jij over schrijf, daar moet je ervaring mee hebben. Google herkent dit soort cases en blogposts.

Het algoritme is slim genoeg om echte ervaring te herkennen, maar ook om slechte content te herkennen waarbij de informatie van internet geplukt is. Daarom is het belangrijk om een onderwerp voor je site te kiezen, waar je veel ervaring mee hebt.

Expertise

Je kunt natuurlijk wel doen alsof je ergens verstand van hebt, maar dat houdt niet in dat je er ook echt verstand van hebt. Daarom is expertise ook erg belangrijk. Contentmakers kunnen hun expertise aantonen met bijvoorbeeld certificaten, biografieën en andere erkenningen.

Daarmee toon je aan dat je ergens echt verstand van hebt. Heb je bijvoorbeeld bepaalde opleidingen met succes behaald? Deel dan bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel op je site.

Authoritativeness (Autoriteit)

Autoriteit kun je bereiken, wanneer andere websites naar jouw site verwijzen. Dit zijn de zogeheten backlinks. Het is belangrijk om waardevolle backlinks te verkrijgen. Dit is dus niet een vracht links bij een linkfarm kopen.

Ga dus actief op zoek naar andere partijen en benader hen voor het maken van backlinks. Dit kan bijvoorbeeld door een gastblog voor die site te schrijven en in ruil hiervoor een link naar jouw website hierin te verwerken.

Trustworthiness (Vertrouwen)

Vertrouwen straal je uit door duidelijke te laten zien wie de auteur is, wie deze persoon is en het vermelden van bronnen. Daarnaast is een duidelijk contactpagina, “over ons” pagina, SSL-certificaat en een duidelijke privacyverklaring ook erg belangrijk om vertrouwen uit stralen.

Googles mening over AI content

Keurt Google content gemaakt met AI af? Nee, absoluut niet, maar de content moet wel voldoen aan het E-E-A-T principe. Als je een slechte prompt in ChatGPT gooit, dan komt er ook een slechte tekst uit die niet aan dit principe voldoet.

Daarom is het belangrijk om de juiste prompts te vinden en de tekst altijd te controleren. ChatGPT kan ook fouten maken en is soms nog een beetje houterig. Zelf maak ik er veel gebruik van, maar de menselijke boventoon in de content blijft voor mij het allerbelangrijkste. Ik geef er altijd nog een persoonlijke draai aan.

Reacties (1)
  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 12-07-2024

    Hi medeforumleden, nog steeds raakt de online marketing wereld er niet over uitgepraat. Keurt Google AI gegenereerde content goed? Of wordt het straks juist afgestraft, omdat contentmakers, maar weinig moeite doen? Het valt en staat met het E-E-A-T principe. In dit bericht hierover wat meer.

    Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

    Of de content die je maakt met ChatGPT of Copilot of welke AI ook, moet wel voldoen aan de voorwaarden die gesteld worden aan het E-E-A-T principe, maar wat houdt dit in?

    Experience (Ervaring)

    De content die je op je website deelt moet ervaring uitstralen. Het onderwerp waar jij over schrijf, daar moet je ervaring mee hebben. Google herkent dit soort cases en blogposts.

    Het algoritme is slim genoeg om echte ervaring te herkennen, maar ook om slechte content te herkennen waarbij de informatie van internet geplukt is. Daarom is het belangrijk om een onderwerp voor je site te kiezen, waar je veel ervaring mee hebt.

    Expertise

    Je kunt natuurlijk wel doen alsof je ergens verstand van hebt, maar dat houdt niet in dat je er ook echt verstand van hebt. Daarom is expertise ook erg belangrijk. Contentmakers kunnen hun expertise aantonen met bijvoorbeeld certificaten, biografieën en andere erkenningen.

    Daarmee toon je aan dat je ergens echt verstand van hebt. Heb je bijvoorbeeld bepaalde opleidingen met succes behaald? Deel dan bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel op je site.

    Authoritativeness (Autoriteit)

    Autoriteit kun je bereiken, wanneer andere websites naar jouw site verwijzen. Dit zijn de zogeheten backlinks. Het is belangrijk om waardevolle backlinks te verkrijgen. Dit is dus niet een vracht links bij een linkfarm kopen.

    Ga dus actief op zoek naar andere partijen en benader hen voor het maken van backlinks. Dit kan bijvoorbeeld door een gastblog voor die site te schrijven en in ruil hiervoor een link naar jouw website hierin te verwerken.

    Trustworthiness (Vertrouwen)

    Vertrouwen straal je uit door duidelijke te laten zien wie de auteur is, wie deze persoon is en het vermelden van bronnen. Daarnaast is een duidelijk contactpagina, “over ons” pagina, SSL-certificaat en een duidelijke privacyverklaring ook erg belangrijk om vertrouwen uit stralen.

    Googles mening over AI content

    Keurt Google content gemaakt met AI af? Nee, absoluut niet, maar de content moet wel voldoen aan het E-E-A-T principe. Als je een slechte prompt in ChatGPT gooit, dan komt er ook een slechte tekst uit die niet aan dit principe voldoet.

    Daarom is het belangrijk om de juiste prompts te vinden en de tekst altijd te controleren. ChatGPT kan ook fouten maken en is soms nog een beetje houterig. Zelf maak ik er veel gebruik van, maar de menselijke boventoon in de content blijft voor mij het allerbelangrijkste. Ik geef er altijd nog een persoonlijke draai aan.