Youri
Youri Klijn
Geplaatst op 12-11-2019

Laten we het over de BERT-update van Google hebben

Lieve mensen,

Voorzichtig begin ik met mijn eerste post op dit prachtige forum. Super veel dank aan Jacko voor het oprichten en onderhouden van deze actieve community.

Misschien weten sommigen van jullie al dat Google recentelijk een erg belangrijke algoritme-update heeft uitgebracht: BERT. Google heeft zelf zelfs ergens getweet/geschreven dat het de belangrijkste update van de afgelopen 5 jaar is.

De BERT-update in een notendop? Niemand wordt gestraft met ranking-drops in deze update, maar Google is wel slimmer geworden en kan nu beter begrijpen wat zoekers bedoelen, bijvoorbeeld met een langere zin als zoekopdracht (bijvoorbeeld: "Wat is het verschil tussen basis-zorgverzekering en aanvullende zorgverzekering?" Hierdoor zijn pagina's met exacte keywords (bijvoorbeeld in de title tag) 'minder belangrijk' geworden. 

Mijn persoonlijke conclusie is dat websites die geen flauw benul hebben wat SEO is, dus die totaal niet op keywords letten wanneer ze blogartikelen maken, opeens wél kunnen ranken op bepaalde keywords. Gewoon met hun zelfde blog-artikelen, die dus niet 'keyword-optimized' zijn. Mijn persoonlijke conclusie is dat dit ten koste gaat van 'onze' traffic: de mensen die wel blog-artikelen gericht op keywords schrijven.

Bij mijn eigen site is het volgende met de traffic gebeurd:

- Twee weken geleden ging mijn traffic met 10% omhoog. 

- Vorige week ging mijn traffic weer met 10% omhoog. 

- Deze week is mijn traffic met 30% gezakt. Dit is ook te merken in mijn affiliate-inkomsten.

Het is te vroeg om blijvende conclusies te trekken of in paniek te raken. Hecht dus niet te veel waarde aan wat ik alvast hierboven schreef. Dat doe ik ook niet.

En stel dat mijn persoonlijke conclusie wél zal uitkomen - dus dat non-SEO-geoptimaliseerde websites met artikelen als 'Wat ik vandaag meemaakte, was zó bijzonder' de traffic gaan innemen van websites met artikelen als 'Beste tips voor een dagje uit'... dan moeten we gewoon proactief blijven en nóg harder aan onze droom werken :) Geen probleem!

Maar nogmaals: het is nog te vroeg voor conclusies. Wel lijkt het me leuk om jullie ervaringen met de BERT-update te horen.

Reacties (20)
  • Jan
    Jan van de Ven
    Gereageerd op 12-11-2019

    Lieve mensen,

    Voorzichtig begin ik met mijn eerste post op dit prachtige forum. Super veel dank aan Jacko voor het oprichten en onderhouden van deze actieve community.

    Misschien weten sommigen van jullie al dat Google recentelijk een erg belangrijke algoritme-update heeft uitgebracht: BERT. Google heeft zelf zelfs ergens getweet/geschreven dat het de belangrijkste update van de afgelopen 5 jaar is.

    De BERT-update in een notendop? Niemand wordt gestraft met ranking-drops in deze update, maar Google is wel slimmer geworden en kan nu beter begrijpen wat zoekers bedoelen, bijvoorbeeld met een langere zin als zoekopdracht (bijvoorbeeld: "Wat is het verschil tussen basis-zorgverzekering en aanvullende zorgverzekering?" Hierdoor zijn pagina's met exacte keywords (bijvoorbeeld in de title tag) 'minder belangrijk' geworden. 

    Mijn persoonlijke conclusie is dat websites die geen flauw benul hebben wat SEO is, dus die totaal niet op keywords letten wanneer ze blogartikelen maken, opeens wél kunnen ranken op bepaalde keywords. Gewoon met hun zelfde blog-artikelen, die dus niet 'keyword-optimized' zijn. Mijn persoonlijke conclusie is dat dit ten koste gaat van 'onze' traffic: de mensen die wel blog-artikelen gericht op keywords schrijven.

    Bij mijn eigen site is het volgende met de traffic gebeurd:

    - Twee weken geleden ging mijn traffic met 10% omhoog. 

    - Vorige week ging mijn traffic weer met 10% omhoog. 

    - Deze week is mijn traffic met 30% gezakt. Dit is ook te merken in mijn affiliate-inkomsten.

    Het is te vroeg om blijvende conclusies te trekken of in paniek te raken. Hecht dus niet te veel waarde aan wat ik alvast hierboven schreef. Dat doe ik ook niet.

    En stel dat mijn persoonlijke conclusie wél zal uitkomen - dus dat non-SEO-geoptimaliseerde websites met artikelen als 'Wat ik vandaag meemaakte, was zó bijzonder' de traffic gaan innemen van websites met artikelen als 'Beste tips voor een dagje uit'... dan moeten we gewoon proactief blijven en nóg harder aan onze droom werken :) Geen probleem!

    Maar nogmaals: het is nog te vroeg voor conclusies. Wel lijkt het me leuk om jullie ervaringen met de BERT-update te horen.

  • Mark
    Mark de Vries
    Gereageerd op 12-11-2019

    Ik heb hier totaal geen last van gezien de analytics stats. De vorige update heeft mij alleen maar meer traffic opgeleverd, omdat een aantal van mijn grote concurrenten imo "gestraft" zijn. Ik denk als je killer content maakt en je niet schuldig maakt aan "trucjes" dat je van dit soort dingen over het algemeen geen hinder ondervindt. En misschien zelfs alleen maar voordeel, omdat je concurrenten wel worden aangepakt.

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 13-11-2019

    Heb ook een flinke drop op mijn affiliate site, en geen trucjes gebruikt.

    40% lijkt de daling te zijn, we zullen het zien, de vorige updates pakte goed uit.

    Wat ik ergens last is dat veel sites met grey/blackhat tactics en pbn's er beter uitkwamen. Maar goed kan zo weer veranderen. Weet dat de site gewoon goed in elkaar zit en nuttig voor de gebruiker.

    Om die reden ook niet zo fan van SEO, teveel afhankelijk van een ander. Met betaalde ads heb je toch wat meer in de hand.

    Veel termen lijken de grotere e-com stores het weer over te nemen. 

    Op mijn eigen e-com store zie ik geen verschil in traffic door de update.

  • Jurre
    Jurre SI
    Gereageerd op 13-11-2019

    Eens met @tradermark​, als je waardevolle content blijft creëren met een toegevoegde waarde voor de gebruiker zul je goed blijven scoren. Schrijf je je content alleen geoptimaliseerd voor Google zul je denk ik meer last hebben van dergelijke updates. 

    Wat betreft SEO zijn er altijd een aantal basis zaken die al jarenlang hetzelfde zijn, alle andere zaken zijn vaak over optimalisatie en geven soms voor de korte termijn een boost, maar die kan bij de volgende grote update weer wegvallen.

    Basiszaken die naar mijn mening altijd moeten kloppen zijn:

    - Websitetechniek (goede code)

    - Websitesnelheid (wordt steeds belangrijker i.v.m. dominantie mobile)

    - Correct gebruik Headings

    - Goede backlinks (vaak dood verklaard, maar nog steeds belangrijk)

    - Waardevolle content

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 13-11-2019

    Een goede backlink heeft 0 toegevoegde waarde voor de gebruiker van de website. Dus zouden ze minder om moeten geven. Linkbuilding practices werken ja, maar zou eigenlijk niet moeten. Onzin met 0 toegevoegde waarde voor de eindgebruiker.

  • Jelle
    Jelle Damen
    Gereageerd op 13-11-2019

    Herkenbaar, ik merk dit vooral bij mijn reviews van producten, spontaan een stuk lager dan andere. En reviews waarvan ik weet dat ze delen van mijn reviews hebben gekopieerd staan opeens hoger.

    Het zelfde geldt ook voor Engelse artikelen die letterlijk door Google translate zijn gehaald scoren hoger.

  • Jan
    Jan van de Ven
    Gereageerd op 14-11-2019

    Wat Jelle zegt is herkenbaar als je de reacties op deze tweets van Google zelf leest:

    https://twitter.com/searchliaison/status/1194365014703923200?

  • Jan
    Jan M
    Gereageerd op 14-11-2019

    Beetje choas inderdaad. Zal er niet te veel naar kijken en gewoon doorgaan met content maken. 

    Heb zelf een site die opeens 30% down is en een paar opeens 15% up zijn. Binnen afgelopen 48h.

    Erg vaag allemaal. 

    @jackomeijaard

    Zie jij grote veranderingen in stats van ISG?

  • Klaas
    Klaas Koopman
    Gereageerd op 14-11-2019

    Helemaal niet mee eens. Ik begrijp dat jij de links bedoelt die vanuit eigen ingekochte artikelen etc komen. 

    Maar de gedachte is natuurlijk; als kwalitatieve websites naar jouw pagina linken, zal jouw pagina wel goed zijn. Zie het als een soort mond tot mond reclame. 

    Echter ben ik enorm aan het testen met de recente updates en ik merk dat het steeds meer om autoriteit gaat en dat dit best diep gaat. Meer kan ik er helaas nu nog niet over zeggen.

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 14-11-2019

    Sinds twee weken zit ISG enorm in de lift qua bezoekersaantallen, verder lijkt het er op dat het een beetje stabiel blijft.

    Zie verder ook niet echt grote veranderingen. 

    Maar als ik naar het verleden kijk - en ik ben genoeg 'getroffen' door Google updates - dan kan ik zeggen dat goede content altijd wint. Het lijkt alsof je eerst gestraft wordt omdat je het goed doet, maar zolang je door blijft gaan met goede content plaatsen, ga je het uiteindelijk winnen!

  • Dominique
    Dominique Van Baelen
    Gereageerd op 14-12-2019

    Ik heb op mijn blog toch ook een aanzienlijke daling gezien de laatste maanden. Ik werk aan mijn blog "na m'n uren" dus de daling in Google counteren met nieuwe goeie content zal een tijdje duren. Ik slaag er niet in om meerdere artikelen per week te posten.

    In Google Search Console zie ik geen problemen of kan ik niet achterhalen waar de daling vandaan komt.

    Hebben jullie goeie tips om concreter te achterhalen waar een daling vandaan komt?

    Of is dat moeilijk te echt te achterhalen en is het gewoon best om door te gaan met het maken van goeie content die rekening houdt met de basisregels van SEO?

    Wel frustrerend momenteel! :-)

  • Bert
    Bert van den Einden
    Gereageerd op 14-12-2019

    Welllicht kan hier iemand anders een beter antwoord op geven maar naar mijn mening kun je het beste - wat je zelf ook al aangaf - gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent.

    Wanneer jij er van overtuigd bent dat jouw content gewoon goed is en niet je hele trukendoos openhaald om maar bovenaan in Google te komen, ben ik er van overtuigd dat het weer goed komt.

    Heb zelf bij één van mijn websites een goede maand geleden ook een flinke daling gehad in bezoekersaantallen, denk aan 20, 30%.

    Dit is zich nu weer aan het herstellen ondanks dat ik niks anders doe.

    Is inderdaad frustrerend maar laat het je niet weerhouden om vooral door te gaan ;)

  • Jan
    Jan M
    Gereageerd op 14-12-2019

    Ik had ook forse daling na de update. Nu gaan echter alles weer bizar hard omhoog. 

    Google zet soms ook als test resultaten tijdelijk omhoog of omlaag. Kunnen ze kijken hoe gebruikers hier op reageren etc. 

  • Dominique
    Dominique Van Baelen
    Gereageerd op 14-12-2019

    Volhouden en doorgaan zal het beste plan zijn inderdaad :-)

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 14-12-2019

    Dat is niet wat ik bedoel.

    Ik snap het principe en die is juist.

    Maar mijn lezer heeft er niks aan of er nu niemand of 1000 mensen naar mij linken. Die hebben alleen wat aan goede content.

  • Bas
    Bas Vd
    Gereageerd op 14-12-2019

    Rank je ook beter en sinds wanneer?

    Want momenteel word er in heel veel niches ook veel meer gezocht. Kerst etc.

  • Jan
    Jan van de Ven
    Gereageerd op 16-12-2019

    "Hebben jullie goeie tips om concreter te achterhalen waar een daling vandaan komt?"

    Die BERT-update heeft bij heel veel websites met goede content ervoor gezorgd dat ze opeens lager gingen ranken. Dus ik denk niet dat we iets fout hebben gedaan. Ik denk dat het geen handige update was van Google - pakte anders uit dan Google had gewild (denk ik).

  • Dominique
    Dominique Van Baelen
    Gereageerd op 16-12-2019

    Er dan vanuit gaan dat het vanzelf wel weer terug goed komt? En blijven goeie content toevoegen?

  • Mark
    Mark de Vries
    Gereageerd op 16-12-2019

    @coenoldebijvank2​ Komt ook door die nieuwe featured results die al heel veel info laten zien op korte vragen die een kort antwoord verdienen. Misschien in mindere mate voor nieuws waarbij men de headlines scant. Maar voor quality reviews, tutorials etc. zullen mensen voorlopig nog wel blijven doorklikken vermoed ik.

  • Jan
    Jan van de Ven
    Gereageerd op 19-12-2019

    Ja en ja :)