Gerrald d
Geplaatst op 12-02-2019Teksten aanpassen voor SEO. Wat wel en wat niet doen?
Hi All,
Als beginneling wil ik jullie wat voorleggen.
Nu probeer ik zoveel mogelijk de video’s van Jacko te volgen.
Alleen teksten en SEO is voor mij nog wel ff dingetje om onder de knie te krijgen.
Nu weet ik dat mijn teksten voor verbetering vatbaar zijn. Nu kom ik dan bij de volgende vraag:
Stel, ik besluit mijn teksten aan te passen om op Google beter gevonden te worden. Wat is hierbij de beste methode?
Alleen de inhoudelijke tekst aanpassen en de titels en permalink ongewijzigd te laten? Of wellicht alles aanpassen?
Nu ben ik ergens tegengekomen dat het aanpassen van permalink niet is aan te raden. Maar wat zijn de gevolgen voor een beginnende site als dat wel doet?
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen om de systematiek van SEO onder de knie te krijgen.
Alvast bedankt!
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Lennart Haar
Gereageerd op 12-02-2019Hi All,
Als beginneling wil ik jullie wat voorleggen.
Nu probeer ik zoveel mogelijk de video’s van Jacko te volgen.
Alleen teksten en SEO is voor mij nog wel ff dingetje om onder de knie te krijgen.
Nu weet ik dat mijn teksten voor verbetering vatbaar zijn. Nu kom ik dan bij de volgende vraag:
Stel, ik besluit mijn teksten aan te passen om op Google beter gevonden te worden. Wat is hierbij de beste methode?
Alleen de inhoudelijke tekst aanpassen en de titels en permalink ongewijzigd te laten? Of wellicht alles aanpassen?
Nu ben ik ergens tegengekomen dat het aanpassen van permalink niet is aan te raden. Maar wat zijn de gevolgen voor een beginnende site als dat wel doet?
Hopelijk kan iemand mij op weg helpen om de systematiek van SEO onder de knie te krijgen.
Alvast bedankt!
Jeroen Santing
Gereageerd op 13-02-2019Je permalink aanpassen is inderdaad niet aan te raden, maar als je paginan nog niet " gecrawld" is kan je het weer wel doen.
Stel je zet net een nieuw blog live en ziet tot je schrik dat de permalink helemaal verkeerd staat, dan kun je hem wel direct aanpassen.
Je tekst verbeteren kan altijd!
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 13-02-2019Eigenlijk alles kun je aanpassen, behalve de permalink. Let er wel op dat je niet teveel in één keer aanpast, bijvoorbeeld 1 alinea per keer aanpassen. Een te grote wijziging vind Google 'raar'.
Klaas Koopman
Gereageerd op 13-02-2019Betreft de permalink aanpassen ben ik het niet eens met het meeste van het forum hier. Ik pas geregeld permalinks aan bij zowel eigen projecten als bij klanten. Maar wel alleen als het een daadwerkelijke verbetering is (bijv. van /dit-is-mijn-permalink-over-honden-poedels-voer/ naar /hondenvoer-poedels/ of /hondenvoer/poedels/).
Al met al is het belangrijk dat je gewoon een goed contentplan opstelt waarin je ook de url en site structuur meeneemt. Doe je dit niet, dan ben je bezig om een site te maken met allerlei loshangende url's wat totaal geen silo is richting jouw belangrijkste pagina's.
Jeroen Santing
Gereageerd op 13-02-2019Klaas,
Zou je ook een permalink aanpassen als je hem tegenkomt bv: hoog-in-google-2?
Klaas Koopman
Gereageerd op 13-02-2019Afhankelijk van de site, url structuur, backlink profiel en interne links; ja.
Gerrald d
Gereageerd op 13-02-2019Het is ook belangrijk om een redirect in te stellen als je de permalink aanpast, vooral bij pagina's die al mooie rankings hebben opgebouwd.
https://forum.internetsuccesgids.nl/conversations/301s-instellen
Ik vind het wel interessant om te bespreken hoe veel er dan in één keer aangepast mag worden volgens Google. Daar ben ik zelf namelijk ook mee bezig. Ik heb een artikel waar ik de beste tien producten bespreek in een productgroep. Het artikel is al 2 jaar oud en niet alle besproken producten worden meer geleverd. De indeling van dat artikel wordt aangepast en er blijven van de 10 reviews dan ongeveer 3 reviews over. Daarnaast komen er nog 3 nieuwe reviews bij.
In totaal worden dus 7 reviews verwijderd (ongeveer 300-400 woorden per review) en komen er 3 nieuwe bij.
Hoeveel zou ik per keer kunnen aanpassen volgens jullie idee? En als dat bijvoorbeeld 2 reviews zijn, hoeveel tijd moet er dan volgens jullie tussen de aanpasmomenten zitten?
Klaas Koopman
Gereageerd op 13-02-2019Als je binnen Wordpress je permalink gaat aanpassen en je hebt Yoast SEO goed ingesteld, dan pakt hij de 301 automatisch. (wel controleren!)
@gerralddokter in jouw geval zou ik het gewoon aanpassen en opnieuw publiceren. De url structuur blijft toch hetzelfde in dat geval?
Sieto vd Admin
Gereageerd op 13-02-2019ik denk dat Gerrald vraagt naar het percentage tekst dat je 'ongestraft' kunt aanpassen. Bv. 10%, 33%, 50%?
Klaas Koopman
Gereageerd op 13-02-2019In dat geval 100%, zolang de pagina er maar beter op wordt. Google wil simpelweg het beste tonen en als jij dit biedt, dan zit dat wel goed (zolang het relevant is aan de pagina/zoekterm/intentie).
Gerrald d
Gereageerd op 13-02-2019Het gaat in dit geval om termen waar het zoekvolume hoog is (tussen de 6k en 22k) en waar ik een 4-5e plek in de SERP inneem. De gevolgen kunnen dus nog best groot zijn. Omdat ik bang ben om deze posities te verliezen ben ik begonnen met 1 tekst waar ik tussen plaats 4 en 5 schommelde.
Daarbij heb ik twee reviews verwijderd, twee toegevoegd en 2 een klein beetje aangepast (er worden in de toekomst dus nog meer reviews verwijderd, toegevoegd en aangepast). Deze aanpassingen heb ik gedaan op 02-02-2019. Hier het voorlopige resultaat:
Klaas Koopman
Gereageerd op 13-02-2019Houd ons op de hoogte. Let wel, resultaat kan verschillen per site/pagina.
Edwin Weevers
Gereageerd op 14-02-2019ik vind google dan ook wel een beetje raar. Of zou dit gelezen worden :-)
Gerrald d
Gereageerd op 27-03-2019We zijn inmiddels weer een tijdje verder en na de eerste aanpassingen in begin februari heb ik in half maart de rest van het artikel aangepast. Het artikel is nu naar mijn zin. Naast de aanpassingen heb ik een tabel toegevoegd en een inhoudsopgave die linkt naar de verschillende besproken producten.
Het gaat hier om een product met een aanschafprijs van €30-150 waar ik een aankoopadviespagina voor heb geschreven. Er wordt per maand 20k+ keer op gezocht.
Hoewel Google niet altijd wijzigingen goed oppakt lijkt dat in dit geval wel positief effect te hebben.
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 27-03-2019Nice! Tof dat je dit hier even deelt!
Patrick Woninck
Gereageerd op 28-03-2019Tof, overigens ben ik van mening dat je pagina's gewoon in een keer volledig kan veranderen.
Wat een onzin zeg allemaal als je pagina er beter op word is het toch alleen maar mooi?
Een halve verbetering doorvoeren omdat het anders raar overkomt voor Google is juist raar.
Denk dat we met zijn allen moeten waken dat we niet doordraaien in het altijd maar nadenken wat Google erover zal vinden etc.
Schrijf voor de bezoekers, de rest komt vanzelf (natuurlijk zoekwoordenonderzoek en dergelijke wel in het achterhoofd houden)
Klaas Koopman
Gereageerd op 28-03-2019Helemaal mee eens, zolang het een verbetering is tov de bezoeker en zijn/haar intentie is het advies: gewoon aanpassen en publiceren!
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 28-03-2019Mijn ervaring met het aanpassen van een pagina helemaal in één keer is iets anders. Had het een keer voor een pagina op ISG gedaan - rankte al best goed, maar de inhoud was matig. Hierna de pagina helemaal op de schop genomen, en écht stukken beter gemaakt. Kort daarna was de pagina nergens meer in Google te bekennen, of pas op pagina 100.
Klaas Koopman
Gereageerd op 28-03-2019Het resultaat kan natuurlijk voorkomen uit verschillende factoren en niet persé de aanpassingen op de pagina zelf. Daarnaast kijkt Google uiteindelijk naar het resultaat; was de vorige pagina wellicht toch beter in de ogen van Google voor de zoeker met bepaalde intentie? Meer content is bijv. niet altijd de juiste oplossing. Ik wil best eens met je meekijken Jacko, stuur mij de url maar eens en de zoekterm waar het over gaat.
Patrick Woninck
Gereageerd op 28-03-2019Interessant, kwam deze na verloop van tijd ook niet vanzelf weer boven drijven?
Gerrald d
Gereageerd op 28-03-2019Ik heb daar toch een beetje een andere mening over. Ik geloof ook dat de leeftijd van een pagina erg belangrijk is. Google rankt de pagina die het kent. Het bedrijf kent de opbouw, aantal woorden, afbeeldingen etc.
Als ineens de complete pagina anders wordt, weet Google niet of die pagina net zo goed is, en ik denk daarom dat het niet zo logsich is dat je na het aanpassen van je complete pagina je op dezelfde positie blijft staan.
Als je altijd zaken doet met een relatief klein bedrijf (waar de ondernemer zelf dus veel invloed heeft) zou ik ook even moeten afwachten of het bedrijf veel veranderd of niet. Ik denk dat dit ongeveer dezelfde situatie is.
Jacko Meijaard Admin
Gereageerd op 29-03-2019De pagina is inderdaad wel te vinden, maar staat niet meer zo hoog op de term als waar ie toen op stond. Het gaat overigens om https://www.internetsuccesgids.nl/affiliate-marketing/
Hiervoor was het echt een hele slechte pagina, maar scoorde die wel goed (#7 in Google op 'affiliate marketing'). ik dacht door 'm juist aan te gaan passen en beter te gaan maken, de pagina nog hoger te laten scoren, maar zakte echt een paar dagen na de aanpassing weg.
Klaas Koopman
Gereageerd op 29-03-2019Jacko, ik zie dat mijn artikel nog op plek 7 staat voor de term 'affiliate marketing', terwijl die al outdated is.
Betreft jouw pagina; je hebt er nu een ontzettend lange pagina met allerlei info van gemaakt, wellicht vindt Google de content niet passen bij de intentie van de zoeker. Al eens gedacht om juist de pagina te verkleinen en meer te duiken in wat affiliate marketing echt is?
Wat ik zou doen:
1. Een netwerk van pagina's maken omtrent affiliate marketing (er valt zoveel over te vertellen)
2. Dit netwerk aan elkaar koppelen door kwalitatieve interne backlinks
Denk bijv. eens aan:
- Wat is affiliate marketing (hoofdonderwerp/pagina)
- Affiliate netwerken (uitgebreid uitleg over de netwerken, reviews wellicht etc)
- Tips
- Soorten vergoedingen etc.
Er is genoeg over te vertellen. Maak allemaal specialistische pagina's aan en link die naar elkaar. Ik weet haast wel zeker dat je dan zult stijgen.
Gerrald d
Gereageerd op 29-03-2019Hey Klaas,
Zie ik hier een kleine silo strategie?
Klaas Koopman
Gereageerd op 29-03-2019Exact, al zie ik het meer als clusters. Silo's in silo's gebruik ik veel namelijk, dus dan is in mijn optiek 'cluster' een betere bewoording. Maar wat mij veel opvalt is dat niemand echt kijkt naar user intent, dus wat zoekt men nou echt en wat toont Google. Met clusters kun je daar heel mooi op inspelen en het echt per onderdeel goed aanpakken. Leer jezelf dit aan en het wordt allemaal een stuk gemakkelijker.