
Robert Jansen
Geplaatst op 24-06-2019Update Google zorgt voor drastisch lagere ranking
Merken jullie het ook?
Sinds de nieuwe update van Google in juni kelderen veel artikelen in de zoekresultaten.
Dit heeft ermee te maken (zo begrijp ik het in ieder geval) dat Google geen blogs met medische claims meer hoog gaat ranken.
Al een tijdje werk ik mee aan https://www.ziektevrijleven.nl en ook hier merken wij dat we lager ranken in de zoekresultaten.
Dit komt doordat er artikelen gewijd zijn aan symptomen en behandelwijze van diabetes type 2. Medische dingen dus.
Plus ik merk het ook aan mijn eigen websites met artikelen over bijvoorbeeld supplementen.
Ongetwijfeld zullen er op dit forum meer mensen & bedrijven last van hebben.
Helemaal gezien de fitness & voedingsindustrie en de vele websites die daaraan gewijd zijn.
Medische claims worden door Google naar beneden gezet.
Heeft iemand hier meer inzicht in en ideeën om hiermee om te gaan?
Om toch blogs zo in te delen dat je met de belangrijke onderwerpen hoog kunt ranken in Google?
Groetjes,
Robert
Deze omgeving is een archief van het oude forum en staat geen nieuwe reacties toe. Bekijk onze vernieuwde omgeving op https://hub.internetsuccesgids.nl voor actuele discussies en interactie met de community.
Robert Jansen
Gereageerd op 24-06-2019Merken jullie het ook?
Sinds de nieuwe update van Google in juni kelderen veel artikelen in de zoekresultaten.
Dit heeft ermee te maken (zo begrijp ik het in ieder geval) dat Google geen blogs met medische claims meer hoog gaat ranken.
Al een tijdje werk ik mee aan https://www.ziektevrijleven.nl en ook hier merken wij dat we lager ranken in de zoekresultaten.
Dit komt doordat er artikelen gewijd zijn aan symptomen en behandelwijze van diabetes type 2. Medische dingen dus.
Plus ik merk het ook aan mijn eigen websites met artikelen over bijvoorbeeld supplementen.
Ongetwijfeld zullen er op dit forum meer mensen & bedrijven last van hebben.
Helemaal gezien de fitness & voedingsindustrie en de vele websites die daaraan gewijd zijn.
Medische claims worden door Google naar beneden gezet.
Heeft iemand hier meer inzicht in en ideeën om hiermee om te gaan?
Om toch blogs zo in te delen dat je met de belangrijke onderwerpen hoog kunt ranken in Google?
Groetjes,
Robert
Suze Keultjes
Gereageerd op 24-06-2019Hoi Robert,
Ik persoonlijk ben dit probleem (nog) niet tegen gekomen, maar ik ben ook nog niet zo lang bezig.
Ik kan me herinneren dat @jackomeijaard dit al wel eens eerder is tegen gekomen en dat hij er een podcast over heeft opgenomen.
https://soundcloud.com/user-900598745/143-wat-moet-je-doen-als-je-bezoekersaantallen
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Mark de Vries
Gereageerd op 24-06-2019Bij mij is het juist andersom en vooral de reviews op mijn blog krijgen behoorlijk extra traffic. Je hebt gelijk dat Google flinke veranderingen doorvoert, vooral waarbij het gaat om niches die een hoge impact op het leven van gebruikers kunnen hebben. Zoals medisch advies en gezondheid.
Kort gezegd is het doel van Google om alleen betrouwbare informatie over dit onderwerp te laten ranken. En in deze niche is dat belangrijker dan bijvoorbeeld mensen die zoeken naar de goedkoopste opblaas unicorn.
Google is dus strenger voor deze niche en als het zo een beetje lees is het vooral belangrijk dat je content niet misleidend is, goed geresearched en onderbouwd, geschreven door een expert.
Dingen die je bijvoorbeeld zou kunnen doen:
- Al je artikelen nalopen en kijken waar je kunt professionaliseren
- Bronvermeldingen met links toevoegen die je claims onderbouwen
- Credentials toevoegen aan je auteursprofiel
Jeroen Santing
Gereageerd op 24-06-2019Kan het niet zijn dat het aan het mooie weer ligt? Als ik naar een paar grote sites kijk staan die wat dat betreft allemaal in het rood. En ter vergelijking: de kijkcijfers van het 8 uur journaal gaan dan ook onderuit van 2 miljoen naar 1,3.......
Robert Jansen
Gereageerd op 24-06-2019@tradermark
Interesting en bedankt voor je waardevolle reactie.
Nu ben ik eigenlijk meer op zoek naar iets tastbaars wat we kunnen doen.
- Bronvermeldingen met links die onderbouwen dat is helder < alleen gaat dat echt zoveel verschil maken denk je?
- Credentials toevoegen > wat bedoel je daar precies mee?
- Wat bedoel je concreet met "professionaliseren"?
Wat mij opvalt is dat de echt grote autoriteiten zoals Diabetesfonds en het Voedingscentrum bijvoorbeeld wel ontzettend hoog scoren in de zoekresultaten. Zonder dat ze het altijd bij het rechte eind hebben.
Het lijkt Google dan niet zo te interesseren of hetgeen wat ze zeggen kloppen, maar waar kijken ze dan wel naar vraag ik me af.
Michel Roes Admin
Gereageerd op 24-06-2019Ik denk dat Jeroen gelijk heeft. Ik zit in een hele ander branche namelijk de gitaar branche maar sinds het mooie weer begonnen is zijn mijn bezoekersaantallen ook behoorlijk gedaald. Praat toch over een daling van zon 30%. Een nadeel van het mooie weer:)
Mark de Vries
Gereageerd op 24-06-2019@roberteros
Bronvermeldingen met links die onderbouwen dat is helder < alleen gaat dat echt zoveel verschil maken denk je?
>> Ja dat denk ik wel. Het ondersteunt de informatie die je geeft en claims die je maakt en dat lijkt Google te willen met deze update.
Credentials toevoegen > wat bedoel je daar precies mee?
>> De auteurs zijn Marloes Schuurman en Ben Kuiper. Ik weet niet in hoeverre dat echte personen zijn. Als ze fake zijn, heb je al een probleem, want Google wil dat medisch advies geschreven is door experts (aantoonbaar). Credentials zijn dingen als diploma's, proefschriften, werkervaring, etc. Alles om te bewijzen/ondersteunen dat je A. een echt persoon bent en B. weet waar je het over hebt.
Wat bedoel je concreet met "professionaliseren"?
>> Correcte medische termen gebruiken, onderzoeken aanhalen, etc. Ik ben geen arts, dus ik weet niet hoe een arts schrijft en denkt, maar ik kan wel beoordelen dat de huidige content niet door een arts is geschreven (no offense).
Verder zou ik goed kijken naar teksten als
"Ziektevrijleven.nl is een samenwerking van verschillende medici"
Wie zijn dit? In welk ziekenhuis werken ze? Wat is hun Linkedin? Welke andere medische publicaties zijn er van deze mensen? etc.
En dit soort teksten:
"Als jij niet leert wat het geheim is, zal je ook nooit leren wat hetgeen is wat jou diabetes- en ziektevrij kan maken. Je zult dus voor de rest van je leven diabetes type 2 hebben en ongezond oud worden."
Lijken me ook niet verstandig. Medisch experts praten niet over geheimen denk ik en ik vind het ook vrij dreigend.
Anyway, dat is mijn mening. Puur gericht op hoe het geschreven is en door wie en wat ik zo snel even zie en lees. Ik ben verder niet thuis in dit onderwerp en kan inhoud verder niet beoordelen op waarheid of medische toetsing.
Wat mij opvalt is dat de echt grote autoriteiten zoals Diabetesfonds en het Voedingscentrum bijvoorbeeld wel ontzettend hoog scoren in de zoekresultaten. Zonder dat ze het altijd bij het rechte eind hebben.
>> Dat is dus precies wat ik bedoel. Dit zijn autoriteiten binnen deze niche. Dat lijkt me duidelijk, dus is dat voor Google ook duidelijk. Hun content heeft dus een streepje voor.
Bas Vd
Gereageerd op 24-06-2019Als er artikelen lager gaan ranken, zijn er ook artikelen (van andere) die hoger zijn gaan ranken.
Ik zou eens goed kijken wat het verschil tussen jou en diegene die hoger zijn gaan ranken. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alle sites over medische onderwerpen lager zijn gaan ranken.
Bas D
Gereageerd op 24-06-2019Familie van Cruijff? ?
Jelle Damen
Gereageerd op 24-06-2019Ja en nee, veel artikelen zijn bij mij gestegen maar er zijn er ook een aantal (vooral "koop" artikelen) waarbij ik featured snippets ben verloren. Komende weken even goed monitoren of ze terug komen.
Klaas Koopman
Gereageerd op 25-06-2019Er zit een verschil in aantal bezoekers en positie binnen de zoekresultaten. Al hebben ze wel een connectie. Ofwel; dankzij mooi weer daalt jouw site niet in de zoekresultaten...