Alicia
Alicia Zegers
Geplaatst op 11-05-2020

Waarom zoekwoordonderzoek zo belangrijk is en wat (bijna) iedereen fout doet

Ik denk dat een goede affiliate website gaat of staat bij de kwaliteit van de content, maar misschien nog belangrijker: het bepalen van de juiste zoektermen. 

Het bepalen van de juiste zoekwoorden is het 'geheim' om er voor te zorgen dat je website op korte (en ook lange termijn) succesvol is en gaat worden, en ik zie dit vaak fout gaan bij veel mensen. 

Als ik kijk naar mijn site in de muziek-niche (zie https://forum.internetsuccesgids.nl/conversations/casestudy-maand-12-2500-euro-inkomsten) dan is het 'geheim' het type zoektermen ik gebruik om content over te laten schrijven.

Ik zal hieronder een aantal fouten en goede zoektermen als voorbeelden geven.

Foute zoektermen:

- Wat is een gitaar?

- Wat is een akkoord?

- Akkoorden leren spelen

- Gitaar stemmen

- Gitaar c akkoord

Goede zoektermen:

- Beste gitaarversterker kopen

- Eerste gitaar kopen

- Akoestische gitaar kopen beginner

- Beginners gitaar elektrisch kopen

- Hoe een elektrische gitaar kiezen

Zie je het verschil tussen deze goede en slechte voorbeelden?

Bij de goede voorbeelden richt ik mij met name op koopzoektermen. Ik maak content over zoektermen welke koopintentie hebben. Zo zit ik als het ware net tussen de koper en de verkoper met een informatief artikel met affiliate link.

Het is belangrijk om juist op deze koopgerichte zoektermen te zitten, want daarvan weet je dat de mensen die hier op zoeken, ook daadwerkelijk een koopintentie hebben, en dus iets willen kopen. Daarmee is als het ware iedere bezoeker geld waard.

Als mensen echter zoeken op 'gitaar c akkoord', dan kun je daar wel op ranken, maar je zult er weinig geld mee verdienen. De mensen die er op zoeken hebben geen koopintentie. 

Daarnaast is het belangrijk om echt specifiek te zitten. Ik heb hier expres als voorbeeld 'Akoestische gitaar kopen beginner' gebruikt. Je ziet daar de woorden 'akoestische', 'kopen' en 'beginner'.

Dit geeft veel aan over de intentie van deze zoekterm. Hiermee heb je niet alleen een koopgerichte zoekterm, maar je kunt ook heel gericht schrijven en dus ook heel gericht producten promoten.

Ik wil je dus echt adviseren om het zoekwoordonderzoek niet te onderschatten. Dit maakt het verschil tussen (snel) succes of niet. Richt je op termen die ten eerste specifiek zijn, en ten tweede koopgericht zijn.

Nu moet ik er wel bij zetten dat je natuurlijk ook informatieve artikelen op moet plaatsen, dus af en toe een artikel schrijven als 'wat is een akkoord', is zeker goed, maar doe het niet alleen maar.

Hopelijk hebben je hier wat aan.

Succes!

- Jacko

Reacties (24)
  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 11-05-2020

    Ik denk dat een goede affiliate website gaat of staat bij de kwaliteit van de content, maar misschien nog belangrijker: het bepalen van de juiste zoektermen. 

    Het bepalen van de juiste zoekwoorden is het 'geheim' om er voor te zorgen dat je website op korte (en ook lange termijn) succesvol is en gaat worden, en ik zie dit vaak fout gaan bij veel mensen. 

    Als ik kijk naar mijn site in de muziek-niche (zie https://forum.internetsuccesgids.nl/conversations/casestudy-maand-12-2500-euro-inkomsten) dan is het 'geheim' het type zoektermen ik gebruik om content over te laten schrijven.

    Ik zal hieronder een aantal fouten en goede zoektermen als voorbeelden geven.

    Foute zoektermen:

    - Wat is een gitaar?

    - Wat is een akkoord?

    - Akkoorden leren spelen

    - Gitaar stemmen

    - Gitaar c akkoord

    Goede zoektermen:

    - Beste gitaarversterker kopen

    - Eerste gitaar kopen

    - Akoestische gitaar kopen beginner

    - Beginners gitaar elektrisch kopen

    - Hoe een elektrische gitaar kiezen

    Zie je het verschil tussen deze goede en slechte voorbeelden?

    Bij de goede voorbeelden richt ik mij met name op koopzoektermen. Ik maak content over zoektermen welke koopintentie hebben. Zo zit ik als het ware net tussen de koper en de verkoper met een informatief artikel met affiliate link.

    Het is belangrijk om juist op deze koopgerichte zoektermen te zitten, want daarvan weet je dat de mensen die hier op zoeken, ook daadwerkelijk een koopintentie hebben, en dus iets willen kopen. Daarmee is als het ware iedere bezoeker geld waard.

    Als mensen echter zoeken op 'gitaar c akkoord', dan kun je daar wel op ranken, maar je zult er weinig geld mee verdienen. De mensen die er op zoeken hebben geen koopintentie. 

    Daarnaast is het belangrijk om echt specifiek te zitten. Ik heb hier expres als voorbeeld 'Akoestische gitaar kopen beginner' gebruikt. Je ziet daar de woorden 'akoestische', 'kopen' en 'beginner'.

    Dit geeft veel aan over de intentie van deze zoekterm. Hiermee heb je niet alleen een koopgerichte zoekterm, maar je kunt ook heel gericht schrijven en dus ook heel gericht producten promoten.

    Ik wil je dus echt adviseren om het zoekwoordonderzoek niet te onderschatten. Dit maakt het verschil tussen (snel) succes of niet. Richt je op termen die ten eerste specifiek zijn, en ten tweede koopgericht zijn.

    Nu moet ik er wel bij zetten dat je natuurlijk ook informatieve artikelen op moet plaatsen, dus af en toe een artikel schrijven als 'wat is een akkoord', is zeker goed, maar doe het niet alleen maar.

    Hopelijk hebben je hier wat aan.

    Succes!

    - Jacko

  • Sieto
    Sieto vd Admin
    Gereageerd op 11-05-2020

    Goeie info, as always! Intentie is super belangrijk. Van je beoogde klant, maar ook van jezelf: met welke intentie schrijf jij het artikel. Wil je ranken, of wil je verkopen?

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 11-05-2020

    Yes, je zoekwoord analyse is zo enorm belangrijk, maar het is ook zo ontzettend logisch. Vraag jezelf af: op welke zoektermen willen mensen kopen?

  • Jesse
    Jesse Commandeur
    Gereageerd op 11-05-2020

    Toevallig heb ik hier een aantal weken nog een artikel over geschreven. Daarin bespreek ik het belang van een zoekwoordenonderzoek. Ook bespreek ik een aantal fouten die ik gemaakt heb, waardoor ik nu steeds meer het belang van een zoekwoordenonderzoek ben gaan inzien. 

    Ik denk dat het erg waardevol is en daarom deel ik het graag met jullie: 

    https://websitesmaken.com/zoekwoorden-onderzoek/

  • Sebastiaan
    Sebastiaan van Helden
    Gereageerd op 11-05-2020

    Mooi topic! 

    Ik vind het nog wel moeilijk om de balans tussen informatieve en koopgerichte artikelen te vinden. Ik zie mezelf nu vaak straks van 2-5 artikelen van ieder doen. 

    Er is nog een hoop te leren!

  • Mark
    Mark de Vries
    Gereageerd op 11-05-2020

    Bottom funnel content die zo dicht mogelijk bij het koop/beslissingsmoment zit. Gouden advies!

  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 11-05-2020

    Zo waar dit. Ik heb het zelf ook meer dan een jaar onderschat. Nu, 2 weken geleden voor het eerst een bericht geschreven waarbij ik echt degelijk en uitgebreid zoekwoordenonderzoek gedaan heb. Deze pagina wordt nu al vele malen vaker gevonden dan andere, soortgelijke artikelen, die ik zegge 7 á 8 maand geleden geüpload heb.

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 11-05-2020

    Hier moet ik ook weer op gaan richten. De basis van mijn site met informatieve artikelen staat wel zo'n beetje. Tijd om meer te richten op sales.

  • Ali
    Ali Oner
    Gereageerd op 11-05-2020

    Wat ik zelf ga proberen is 2 nieuwe blogberichten per week en 1 hiervan koop gerelateerd en 1 informatief. 

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 11-05-2020

    Maar informatieve artikelen hebben toch hoop ik ook wel enige waarde?

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 11-05-2020

    Ja, ik las vorige week een bericht van jou dat je zelfs een website hebt gemaakt die uit 1 artikel (dus alleen een homepage met dat artikel?) bestaat en die toch heel goed scoort en duizenden euro's oplevert?????

    Dus dan is DA en PA (DomeinAutoriteit en PaginaAutoriteit), omvang van de website en interne links toch niet zo belangrijk? Met 1 pagina kun je er niet intern naar linken natuurlijk.

  • Andrea
    Andrea Nieland
    Gereageerd op 11-05-2020

    Daar gaat het bij mij fout: Veel te veel informatieve artikelen..... Meer richten op sales dus! Thanx! 

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 11-05-2020

    Dus......

    Het gaat erom dat je:

    Een artikel schrijft met veel goede inhoud (bijvoorbeeld meer dan 3000 woorden) + daarin in H2 goede keywords met koopintentie en de slug en titel van het artikel ook natuurlijk met keywords met koopintentie. In de H2 kopjes dan nog variatie door synoniemen te gebruiken.

    Even als voorbeeld. Stel ik wil een website maken met 1 artikel. Ik kies bijvoorbeeld een domeinnaam www.bestelaptop.nl (is al bezet, maar het gaat om het voorbeeld.) Ik schrijf daar (net als jij gedaan hebt) 1 artikel van zo'n 4500 woorden. Het artikel noem ik 'Beste Laptop 2020 kopen' en in de kopjes gebruik ik ook koopintentiewoorden en natuurlijk het woord laptop.

    Ik vraag me dan af:

    - Als je zoiets schrijft..... kies je een paar laptops uit bij bijv. Medion (die hebben een campagne bij TradeTracker) uit verschillende prijsklasses (bijv. tussen 400 en 600 eu , 600 en 800 eu en 800eu+) en schrijf je over de specificaties? Hoe weet jij nou precies wat écht de beste laptop is?

    - Als je zo'n site maakt en je hebt 1 artikel online staan..... Keurt een Daisycon of andere affiliate netwerk de site dan wel goed?

  • Mark
    Mark Toet
    Gereageerd op 11-05-2020

    Informatief artikel, hier kan ik wel wat mee.

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 12-05-2020

    Klasse reactie weer!

    Maar hoe heb jij dat dan gedaan met de kennis over producten. Ik meende dat jij vooral reviews schrijft over software ??

    Lees jij je dan gewoon in , in de software van verschillende aanbieders? Ik neem aan dat je ze niet allemaal zelf gekocht en gebruikt hebt?

    Wat ik bedoel: Hoe weet je nou zo goed dat een product de beste is? Stel ik wil het hebben over een afslankcursus die bij PayPro staat.... Ik weet natuurlijk lang niet van alle bestaande afslankcursussen af.

    Heb jij je reviews gedaan over producten waar je heel veel verstand van hebt? Want ik ben niet echt een expert in een bepaald type product.

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 12-05-2020

    Ja nu je het zegt is dat ook zo. Een review is niet per se een vergelijking met andere dezelfde soort producten.

    Maar hoe wordt je website met 1 review dan geaccepteerd door Daisycon of Tradetracker? Daarbij moeten ze toch echt je website accepteren voor je die links kunt gebruiken.

    En raad je 1 website vol reviews over verschillende onderwerpen aan of kleine verschillende sites met elk 1 onderwerp?

  • Freek
    Freek Strik
    Gereageerd op 14-05-2020

    Bedankt Jacko!

    Ik merk dat ik hier zelf ook een beetje de fout in ga.

    Nu even kritisch zijn voor mezelf, maar dat gaat zich belonen in de toekomst!

  • Jacko
    Jacko Meijaard Admin
    Gereageerd op 14-05-2020

    Hier net een artikel over geschreven > https://www.internetsuccesgids.nl/zoekwoordonderzoek/

    Succes!

  • Jeffrey
    Jeffrey Keijzer
    Gereageerd op 15-05-2020

    @jackomeijaard​, lekker bezig man! Keep up the good work. 

  • Jesse
    Jesse Commandeur
    Gereageerd op 15-05-2020

    @jackomeijaard was het inspiratie voor je nieuwe artikel? ;)

  • Sebastiaan
    Sebastiaan van Helden
    Gereageerd op 15-05-2020

    mooi artikel @jackomeijaard​, weer iets nieuws geleerd vandaag!

  • Barry
    Barry de Leeuw
    Gereageerd op 15-05-2020

    Promoot je dan cursussen zonder affiliate netwerk ertussen?

  • Freek
    Freek Strik
    Gereageerd op 15-05-2020

    @jackomeijaard​, inderdaad een erg leerzaam artikel!

  • Gerard
    Gerard Voshaar
    Gereageerd op 15-05-2020

    Inspirerend artikel! Het is eigenlijk heel simpel... en toch ook weer niet, merk ik. Dank voor de eye-opener!