Sjaak
Sjaak V
Geplaatst op 28-05-2024

Wat zijn zoekintenties en hoe achterhaal je ze?

Zoekintentie, ook wel bekend als “Search Intent” is de reden achter een zoekopdracht die iemand doet. Bij elke zoekopdracht staat een probleem of behoefte centraal. Google heeft de laatste maanden veel updates gedaan, om de juiste pagina bij de juiste zoekintentie te vertonen. Daarom deze week een stukje over zoekintentie, want als affiliate marketeer, wil je weten welke problemen of behoeftes mensen hebben.

Informatieve zoekintenties: Bij deze zoekintenties zijn mensen op zoek naar informatie. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar hoe je een stopcontact aansluit. Ze zitten helemaal voorin de verkoopfunnel en hebben totaal nog niet de intentie om iets gaan kopen.

Toch, na de laatste updates van Google zijn deze mensen wel belangrijk. Google hecht heel veel waarde aan goede en nuttige informatie. Via een informatief bericht, kun je ze verder de verkoopfunnel in helpen.

Commerciële zoekintenties: Deze mensen zijn al iets verder in de verkoopfunnel. Deze mensen weten namelijk al welk product ze nodig hebben, alleen weten ze nog niet precies welk merk en type. Deze mensen zijn dus veel makkelijker te verleiden om over te gaan tot een aankoop.

Om het stopcontact weer als voorbeeld te nemen. Deze mensen weten dat ze een stopcontact nodig hebben, maar weten nog niet precies welke. Ze twijfelen bijvoorbeeld nog tussen stopcontact van ABB Busch-Jaeger, Jung of Gira. Een blog waard om ze te vergelijken.

Transactionele zoekintenties: Deze mensen wil je naar je website hebben. Ze zitten al heel diep in de verkoopfunnel en weten precies wat ze willen hebben. In dit deel van de funnel zoeken mensen ook echt op kooptermen. Ze zoeken heel gericht en willen iets gaan aanschaffen.

Om het voorbeeld weer te gebruiken. Deze mensen zoeken bijvoorbeeld op “ABB Busch-Jaeger stopcontact kopen”. Ze weten welk merk ze willen, maar twijfelen misschien nog een klein beetje over het type. Soms zit deze ook al in de zoekopdracht. Door verschillende ABB Busch-Jaeger stopcontacten te vergelijken, kun je ze over de streep trekken om een aankoop te doen.

Het voorbeeld met de stopcontacten gebruik ik, omdat dit reflecteert op dingen die ik zelf gezocht heb afgelopen dagen. Ik zocht namelijk stopcontacten voor buiten en heb uiteindelijk, door blogs te lezen voor ABB Busch-Jaeger gekozen. 

Hoe achterhaal je de zoekintentie? Leuk die zoekintenties, maar nu moet je ze nog weten te achterhalen. Ook hier is wat over te vertellen. Het begint namelijk met de termen te ontleden. Vaak worden zoekopdrachten op basis van werkwoorden en zelfstandige naamwoorden gedaan. Bijvoorbeeld “Beste ABB stopcontact kopen”. Dit geeft al een bepaalde actie aan die mensen willen gaan doen. Met goed zoekwoordenonderzoek kun je dit achterhalen.

Een tweede goede methode is simpelweg de zoekopdracht zelf invoeren in Google. Als je daar invult “Beste ABB stopcontact kopen”, dan kun je zien welke landingspagina’s goed ingericht zijn op deze zoekterm.

Oprecht en eerlijk: Zoals in een ander bericht aangeven blijft oprechtheid en eerlijkheid het belangrijkste. Vooral na de laatste updates van Google. Bied dus eerlijk informatie, test de producten waar je over schrijft ook echt. Alleen dan weet je precies wat wel en niet goed is en kun je mensen voorzien van eerlijke, oprechte informatie.

Reacties (17)
  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 28-05-2024

    Zoekintentie, ook wel bekend als “Search Intent” is de reden achter een zoekopdracht die iemand doet. Bij elke zoekopdracht staat een probleem of behoefte centraal. Google heeft de laatste maanden veel updates gedaan, om de juiste pagina bij de juiste zoekintentie te vertonen. Daarom deze week een stukje over zoekintentie, want als affiliate marketeer, wil je weten welke problemen of behoeftes mensen hebben.

    Informatieve zoekintenties: Bij deze zoekintenties zijn mensen op zoek naar informatie. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar hoe je een stopcontact aansluit. Ze zitten helemaal voorin de verkoopfunnel en hebben totaal nog niet de intentie om iets gaan kopen.

    Toch, na de laatste updates van Google zijn deze mensen wel belangrijk. Google hecht heel veel waarde aan goede en nuttige informatie. Via een informatief bericht, kun je ze verder de verkoopfunnel in helpen.

    Commerciële zoekintenties: Deze mensen zijn al iets verder in de verkoopfunnel. Deze mensen weten namelijk al welk product ze nodig hebben, alleen weten ze nog niet precies welk merk en type. Deze mensen zijn dus veel makkelijker te verleiden om over te gaan tot een aankoop.

    Om het stopcontact weer als voorbeeld te nemen. Deze mensen weten dat ze een stopcontact nodig hebben, maar weten nog niet precies welke. Ze twijfelen bijvoorbeeld nog tussen stopcontact van ABB Busch-Jaeger, Jung of Gira. Een blog waard om ze te vergelijken.

    Transactionele zoekintenties: Deze mensen wil je naar je website hebben. Ze zitten al heel diep in de verkoopfunnel en weten precies wat ze willen hebben. In dit deel van de funnel zoeken mensen ook echt op kooptermen. Ze zoeken heel gericht en willen iets gaan aanschaffen.

    Om het voorbeeld weer te gebruiken. Deze mensen zoeken bijvoorbeeld op “ABB Busch-Jaeger stopcontact kopen”. Ze weten welk merk ze willen, maar twijfelen misschien nog een klein beetje over het type. Soms zit deze ook al in de zoekopdracht. Door verschillende ABB Busch-Jaeger stopcontacten te vergelijken, kun je ze over de streep trekken om een aankoop te doen.

    Het voorbeeld met de stopcontacten gebruik ik, omdat dit reflecteert op dingen die ik zelf gezocht heb afgelopen dagen. Ik zocht namelijk stopcontacten voor buiten en heb uiteindelijk, door blogs te lezen voor ABB Busch-Jaeger gekozen. 

    Hoe achterhaal je de zoekintentie? Leuk die zoekintenties, maar nu moet je ze nog weten te achterhalen. Ook hier is wat over te vertellen. Het begint namelijk met de termen te ontleden. Vaak worden zoekopdrachten op basis van werkwoorden en zelfstandige naamwoorden gedaan. Bijvoorbeeld “Beste ABB stopcontact kopen”. Dit geeft al een bepaalde actie aan die mensen willen gaan doen. Met goed zoekwoordenonderzoek kun je dit achterhalen.

    Een tweede goede methode is simpelweg de zoekopdracht zelf invoeren in Google. Als je daar invult “Beste ABB stopcontact kopen”, dan kun je zien welke landingspagina’s goed ingericht zijn op deze zoekterm.

    Oprecht en eerlijk: Zoals in een ander bericht aangeven blijft oprechtheid en eerlijkheid het belangrijkste. Vooral na de laatste updates van Google. Bied dus eerlijk informatie, test de producten waar je over schrijft ook echt. Alleen dan weet je precies wat wel en niet goed is en kun je mensen voorzien van eerlijke, oprechte informatie.

  • Shannon
    Shannon Stel
    Gereageerd op 28-05-2024

    In welke verhouding informatief / commercieel kun je momenteel het beste je website vullen met blogs ?  🙂

  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 28-05-2024

    Ik hanteer nu zelf 50/50. 50% informatief, 50% commercieel. Uiteraard probeer ik wel vanuit de informatieve blogs naar de commerciële blogs te linken met een interne link. De laatste updates van Google hebben ervoor gezorgd dat deze verhouding verschoven is.

    Ik heb deze tip gekregen via LinkedIn van onder anderen Niels Zee. De man achter een aantal grote affiliate website die ook hard geraakt zijn door de HCU (Helpful Content Update). De tijd van een website vullen met "Top X" lijstjes en de informatie van Bol.com halen is geweest. Het is, meer dan ooit, heel belangrijk om echt waarde te bieden. 

  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 28-05-2024

    Ik heb gekozen voor 100% informatief, omdat de HCU is ontworpen om content te belonen die nuttig, informatief en gericht op de gebruiker is. 

    De HCU van Google is bedoeld om content te promoten die specifiek is geschreven om gebruikers te helpen, in plaats van alleen om hoog te scoren in zoekmachines. Dit betekent dat informatieve content die goed is geschreven, relevant is voor de gebruiker en die echt helpt bij het beantwoorden van vragen of het oplossen van problemen, juist beter kan presteren na zo'n update. 

    Voor starters is het kiezen van een strategie met 100% informatieve content gecombineerd met advertenties een slimme zet. Deze aanpak biedt verschillende voordelen die cruciaal zijn voor het opbouwen van een duurzame online aanwezigheid.

    Allereerst stelt informatieve content je in staat om autoriteit en vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep. Door waardevolle en educatieve artikelen te bieden, trek je bezoekers aan die op zoek zijn naar oplossingen en antwoorden. Dit verhoogt je geloofwaardigheid en verbetert de kans op organisch verkeer via zoekmachines, aangezien Google kwaliteitsvolle, informatieve content beloont met hogere rankings.

    Daarnaast zijn advertenties een eenvoudige en effectieve manier om inkomsten te genereren. Voor beginners met beperkte middelen is het starten met advertentie-inkomsten via netwerken zoals Google AdSense een haalbare optie. Het stelt je in staat om je te concentreren op het creëren van content en het laten groeien van je website, terwijl de advertenties automatisch worden beheerd.

    Deze strategie is ook flexibel en schaalbaar. Naarmate je meer verkeer aantrekt, nemen je advertentie-inkomsten toe zonder extra investeringen. Bovendien biedt het gebruik van contextueel relevante advertenties een positieve gebruikerservaring, waardoor bezoekers langer op je site blijven en vaker terugkomen.

  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 29-05-2024

    Ik begrijp wat je zegt. Als beginner is het wellicht handig om eerst alleen informatieve content te schrijven. Bestaande website, waaronder bijvoorbeeld die van mezelf, hebben natuurlijk al een hoop commerciële content.

    Advertenties vraag ik me af of daar meteen mee begonnen moet worden. Bouw eerst maar een website op die bezoekers krijgt. Daarnaast zijn er nog talloze affiliate website die op de "ouderwetse" manier gewoon nog veel omzet draaien, alleen draait het echt om goede, eerlijke content die van toegevoegde waarde is.

  • Sjaak
    Sjaak V
    Gereageerd op 29-05-2024

    Ik ben het eens met Michel, ik hou ook ongeveer 50% informatief en 50% commercieel aan, waarbij ik de informatieve blogs gebruik voor interne links naar de commerciële artikelen. (en soms ook andersom)
    Alleen maar informatieve blogs plaatsen levert denk ik qua inkomsten niet zoveel op. Je kan best reviews of beste..... blogs plaatsen maar dan wel goed afwisselen met de informatieve.

  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 29-05-2024

    Feit is en blijft dat de meeste starters met affiliate marketing er niet in slagen om een succesvolle website neer te zetten. Met de HCU opdate(s) wordt het nog lastiger om te starten. Beginners moet volgens mij beginnen met informatief en dan later hier advertenties aan toevoegen. 

    Let op: google wordt alleen maar strenger in de toekomst en er sneuvelen nog steeds affiliate websites. De tijd zal het leren wat de beste strategie is.

  • Shannon
    Shannon Stel
    Gereageerd op 29-05-2024

    Zelf ben ik net begonnen aan een nieuwe website waar ik eigenlijk het volgende wil doen:

    Een commercieel artikel voor het product (of 2 of 3 verschillende producten in 1 artikel) ik denk als ik naar mijn einddoel kijk dat dit maximaal 75 artikelen zullen zijn.

    Voor de rest informatieve blogs die intern linken naar de commerciële artikelen. Ik wil steeds 10 informatieve artikelen plaatsen en dan 1 commercieel artikel. Dus dat zullen ongeveer 20 informatieve en 2 commerciële per maand zijn.

    En wellicht her en der wat banners aan de zijkant misschien? Met een link naar de commerciële artikelen.


    Thoughts?  🙂

  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 29-05-2024

    Heb je al bezoekers?

  • Shannon
    Shannon Stel
    Gereageerd op 29-05-2024

    Nee mijn eerste 2 artikelen zijn net live, dus ik wil sowieso de eerste 3 maanden alleen maar informatieve artikelen plaatsen.

  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 30-05-2024

    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat Google van banners vindt. Uiteindelijk hangt daar ook gewoon een affiliate link achter, dus ik kan me voorstellen dat Google daar iets van vindt. Ik zou bij de informatieve blog geen banners of affiliate links toepassen. Vanuit deze artikelen kun je beter alleen interne links gebruiken, naar de commerciele berichten, denk ik. Wat de beste strategie gaat zijn na de laatste Google Core Updates moet nog gaan blijken.

    Sowieso heb ik persoonlijk last van "banner blindness" zoals dat zo mooi heet. Ik zie banners wel, maar kijk er nooit naar. Staat een website helemaal vol met banners? Dan ben ik heel gauw klaar en klik ik de site weg.

  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 30-05-2024

    Hoe ziet de structuur van je website eruit. Heb je een index pagina, de start van het spinnenweb aan interne links? 


  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 30-05-2024

    Google heeft geen specifieke voorkeur voor of tegen affiliate links op zichzelf. Het belangrijkste voor Google is dat websites waardevolle inhoud bieden en een goede gebruikerservaring bieden aan hun bezoekers. Als een website veel affiliate links heeft, maar weinig unieke en waardevolle inhoud, kan dit als spammy worden beschouwd en kan het de rangschikking van de website in de zoekresultaten negatief beïnvloeden.

    Google raadt website-eigenaren aan om affiliate links op een natuurlijke manier te integreren in hun inhoud en om ervoor te zorgen dat de links relevant zijn voor de context van de pagina. Het is ook belangrijk om duidelijk aan te geven wanneer een link een affiliate link is, zodat gebruikers transparantie hebben over eventuele commissies die de website verdient als gevolg van hun aankopen. 

    Het verbergen van affiliate links of het gebruik van misleidende praktijken kan tegen de richtlijnen van Google ingaan en kan resulteren in een lagere rangschikking van de website of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten.

    Bron:Google's richtlijnen voor webmasters:

    https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies

  • Shannon
    Shannon Stel
    Gereageerd op 30-05-2024

    De structuur wordt zoals onderstaand. Wat bedoel je precies met indexpagina? De homepage of de sitemap?


  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 30-05-2024

    SEO: Zoekmachines gebruiken de structuur om de relevantie en hiërarchie van pagina's te begrijpen, wat kan helpen om de ranking van de site te verbeteren. 

    Zoekmachines beschouwen de indexpagina als een van de belangrijkste pagina's van de website. Een goed geoptimaliseerde indexpagina kan de zichtbaarheid van de website in zoekmachines verbeteren. Dit omvat het gebruik van relevante trefwoorden, meta tags, en een duidelijke structuur. 

  • Michel
    Michel Roes Admin
    Gereageerd op 31-05-2024

    Maar in een banner verberg je de affiliate link toch? Hetzelfde geldt voor een afbeelding of tekstlinks. Ook het gebruik van ThirstyAffiliates zorgt ervoor dat de affiliate link verborgen wordt.

    Daarnaast moet je in WordPress de link op "Commercial" zetten of iets in die trant, zo uit mijn hoofd. Ook is het belangrijk om de link op "No-Follow" te zetten. Dan kan Google niet verder kijken wat er achter die link hangt.

    Uiteraard is het bieden van heel veel waarde met nuttige content belangrijker dan ooit. 

  • Rene
    Rene Kuperus
    Gereageerd op 01-06-2024

    Affiliate links zijn altijd "No-Follow"- Zoekmachines zoals Google waarderen eerlijkheid en transparantie. Door "No-Follow" te gebruiken, voldoe je aan de richtlijnen voor webmasters en vermijd je mogelijke sancties van zoekmachines. 

    Als affiliate links "Follow" zouden zijn, zou dit zoekmachines kunnen misleiden om te denken dat de gelinkte pagina's autoritair en relevant zijn, enkel omdat er veel links naartoe verwijzen. Dit kan leiden tot onjuiste zoekresultaten en een slechtere gebruikerservaring. 

    Content is de basis voor een succesvolle website. Zoekmachines belonen waardevolle content met hogere rankings. Je moet hierin echt investeren.

    Gezien de richting die Google aangeeft met zijn updates, moet je meer aan informatieve artikelen gaan denken. 

    En met affiliate marketing promoot geen shit producten, dit wreekt zichzelf sneller dan je denkt.